Mixveggies

5 gouden voedingscombinaties voor betere voeding

Zeker, chocolade en aardbeien vormen een heerlijke combinatie, maar er komt meer kijken bij het combineren van voedingsmiddelen dan alleen een lekkere smaaksensatie. Haal alles uit je voeding door te leren voedingsmiddelen te combineren die elkaar ook qua voedingsstoffen aanvullen.

Zo voed je jezelf beter met voedselcombinaties

Kleurrijke groenten met een beetje vet

Veel groenten en fruit bevatten verbindingen die carotenoïden worden genoemd. Dit zijn natuurlijke pigmenten die voedsel zoals tomaten, wortelen en spinazie hun mooie tinten geven. De pigmenten lycopeen, bètacaroteen en luteïne, respectievelijk. Carotenoïden functioneren als antioxidanten in het lichaam, wat een van de redenen is waarom groenten en fruit zo'n belangrijk onderdeel zijn van een gezond dieet. Deze belangrijke stoffen zijn in vet oplosbaar, wat betekent dat wanneer je je groenten met een beetje vet eet, je lichaam in staat is om meer carotenoïden op te nemen. Dus het toevoegen van wat gezond vet uit avocado of olijfolie aan je salade, bijvoorbeeld, zal je helpen om de carotenoïden uit sla, wortelen en tomaten op te nemen.

Vitamine C met ijzerhoudende groenten en granen

IJzer komt in twee verschillende vormen voor in voedingsmiddelen. De ene vorm, heemijzer, komt voor in vis, vlees en gevogelte en wordt gemakkelijker opgenomen door het lichaam dan het zogenaamde non-heemijzer, dat in bepaalde groenten en granen te vinden is. Wanneer je wat vitamine C en een bron van non-heemijzer binnenkrijgt, zal je lichaam het ijzer beter opnemen. En het hoeft niet veel te zijn: de hoeveelheid vitamine C in één sinaasappel of tomaat kan de ijzeropname bijna verdrievoudigen. Dus tomaten in je Chili gerecht helpen het ijzer in de bonen te absorberen. Aardbeien helpen om het ijzer in je ontbijtgranen op te nemen. En het ijzer in spinazie wordt beter opgenomen als je wat sinaasappel- of grapefruitpartjes door je spinaziesalade mengt.

Citroen en groene thee

Groene thee fytonutriënten, die van nature voorkomen en een aantal unieke en heilzame antioxidanten, catechinen genaamd, bevatten, helpen de cellen en weefsels van het lichaam te beschermen tegen oxidatieve schade. Wanneer je een schijf citroen aan je groene thee toevoegt, kan de vitamine C je lichaam helpen deze heilzame stoffen op te nemen. Als je niet van citroen in je thee houdt, neem dan een vrucht die rijk is aan vitamine C naast je thee, zoals een schaal met bessen of een gesneden sinaasappel.

Vis en bladgroenten

Vitamine D wordt toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten. De vitamine D helpt je lichaam om het calcium in melk op te nemen. Maar er is nog een andere geweldige manier om deze twee voedingsstoffen met elkaar te combineren: vis en groenten. Vette vis zoals zalm en makreel zorgen voor vitamine D, en bladgroen zoals raapstengels, andijvie en boerenkool voor calcium. Door de twee te combineren kan het lichaam calcium in de groenten opnemen.

Gerelateerd

Alle artikelen
Druk? Hoe tijd te besparen in de ochtend?

Druk? Hoe tijd te besparen in de ochtend?

Auteur: Herbalife Nutrition

Hoe kun je de vroege ochtend rustiger tegemoet treden? Tussen het opstaan (vaak zo laat mogelijk) en het vertrekken (om naar het werk te gaan of de kinderen naar school te brengen), is de ochtend voor velen een race tegen de klok. Hoe kun je in de vroege ochtend rustiger opstarten?

Lees meer

Hoe te reizen, gezond te eten én te genieten

Hoe te reizen, gezond te eten én te genieten

Auteur: Susan Bowerman

De zomer is een tijd om te ontspannen, te relaxen en te pauzeren van onze dagelijkse activiteiten. Het is ook een gelegenheid om onbekende plaatsen dichtbij en ver weg te bezoeken. Als we op vakantie gaan, willen we niet alleen nieuwe bezienswaardigheden zien, maar ook van nieuw eten genieten. Wie houdt er niet van om lokale lekkernijen te proberen en een pauze te nemen van ons dagelijkse dieet? Op vakantie gaan betekent niet dat je moet afzien van goede voeding. Je kunt reizen, gezond eten, nieuwe gebieden verkennen en toch af en toe iets lekkers proberen door deze eenvoudige suggesties op te volgen.

Lees meer

Hoe kan ik snel rehydrateren? Dit zijn creatieve manieren om je vochtinname te verhogen

Hoe kan ik snel rehydrateren? Dit zijn creatieve manieren om je vochtinname te verhogen

Auteur: Susan Bowerman

Heb je net een lange duurloop, trainingssessie of yogales achter de rug? Zorg ervoor dat je voldoende vocht drinkt! Na een zware training moet vochtverlies worden aangevuld, daarom is het zo belangrijk om te rehydrateren. Dit geldt vooral tijdens de hete zomermaanden, omdat warmte en vochtigheid het vochtverlies kunnen versnellen en het nog moeilijker maken om goed gehydrateerd te blijven.

Lees meer