5 gouden voedingscombinaties voor betere voeding

Zeker, chocolade en aardbeien vormen een heerlijke combinatie, maar er komt meer kijken bij het combineren van voedingsmiddelen dan alleen een lekkere smaaksensatie. Haal alles uit je voeding door te leren voedingsmiddelen te combineren die elkaar ook qua voedingsstoffen aanvullen.

Zo voed je jezelf beter met voedselcombinaties

Kleurrijke groenten met een beetje vet

Veel groenten en fruit bevatten verbindingen die carotenoïden worden genoemd. Dit zijn natuurlijke pigmenten die voedsel zoals tomaten, wortelen en spinazie hun mooie tinten geven. De pigmenten lycopeen, bètacaroteen en luteïne, respectievelijk. Carotenoïden functioneren als antioxidanten in het lichaam, wat een van de redenen is waarom groenten en fruit zo'n belangrijk onderdeel zijn van een gezond dieet. Deze belangrijke stoffen zijn in vet oplosbaar, wat betekent dat wanneer je je groenten met een beetje vet eet, je lichaam in staat is om meer carotenoïden op te nemen. Dus het toevoegen van wat gezond vet uit avocado of olijfolie aan je salade, bijvoorbeeld, zal je helpen om de carotenoïden uit sla, wortelen en tomaten op te nemen.

Vitamine C met ijzerhoudende groenten en granen

IJzer komt in twee verschillende vormen voor in voedingsmiddelen. De ene vorm, heemijzer, komt voor in vis, vlees en gevogelte en wordt gemakkelijker opgenomen door het lichaam dan het zogenaamde non-heemijzer, dat in bepaalde groenten en granen te vinden is. Wanneer je wat vitamine C en een bron van non-heemijzer binnenkrijgt, zal je lichaam het ijzer beter opnemen. En het hoeft niet veel te zijn: de hoeveelheid vitamine C in één sinaasappel of tomaat kan de ijzeropname bijna verdrievoudigen. Dus tomaten in je Chili gerecht helpen het ijzer in de bonen te absorberen. Aardbeien helpen om het ijzer in je ontbijtgranen op te nemen. En het ijzer in spinazie wordt beter opgenomen als je wat sinaasappel- of grapefruitpartjes door je spinaziesalade mengt.

Citroen en groene thee

Groene thee fytonutriënten, die van nature voorkomen en een aantal unieke en heilzame antioxidanten, catechinen genaamd, bevatten, helpen de cellen en weefsels van het lichaam te beschermen tegen oxidatieve schade. Wanneer je een schijf citroen aan je groene thee toevoegt, kan de vitamine C je lichaam helpen deze heilzame stoffen op te nemen. Als je niet van citroen in je thee houdt, neem dan een vrucht die rijk is aan vitamine C naast je thee, zoals een schaal met bessen of een gesneden sinaasappel.

Vis en bladgroenten

Vitamine D wordt toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten. De vitamine D helpt je lichaam om het calcium in melk op te nemen. Maar er is nog een andere geweldige manier om deze twee voedingsstoffen met elkaar te combineren: vis en groenten. Vette vis zoals zalm en makreel zorgen voor vitamine D, en bladgroen zoals raapstengels, andijvie en boerenkool voor calcium. Door de twee te combineren kan het lichaam calcium in de groenten opnemen.

Gerelateerd

Alle artikelen
Wat zijn functionele theeën en waarom zou je ze drinken?

Wat zijn functionele theeën en waarom zou je ze drinken?

Auteur: Susan Bowerman

Het drinken en serveren van thee is een dagelijkse praktijk voor mensen over de hele wereld. Het nuttigen ervan kent vele ceremonies en tradities. De voordelen van het drinken van thee gaan verder dan de kunst van het bereiden en het opsnuiven van het aroma. Groene, zwarte en kruidenthee bevatten fytonutriënten, dit zijn verbindingen die planten niet alleen hun kleur, smaak en aroma geven, maar ook goed kunnen zijn voor de menselijke gezondheid. Sommige theefabrikanten voegen zelfs vitaminen en functionele kruiden toe aan thee die al goed voor je is. Beschouw ze als een andere soort functionele thee. Van groene thee met een vleugje fruit tot "energie"- en "bedtijd"-melanges, er zijn tientallen soorten functionele theeën om uit te kiezen. Hier zijn een paar bewezen functionele theeën om in je kast te hebben.

Lees meer

Alles wat je moet weten over zonnebrandcrème

Alles wat je moet weten over zonnebrandcrème

Auteur: Laura Chacon-Garbato

We horen vaak over het belang van zonnebrandcrème, bijvoorbeeld dat als we ons niet tegen de zon beschermen, we kunnen verbranden, tekenen van vroegtijdige veroudering kunnen krijgen en natuurlijk het risico lopen een huidziekte. Maar hoeveel en hoe vaak moeten we zonnebrandcrème gebruiken? Deze gids zal je helpen de basisprincipes van SPF en UV-straling te begrijpen. Bovendien zullen we ook andere veelgestelde vragen en mythes bespreken in verband met zonnebescherming.

Lees meer

Het verschil tussen probiotica en prebiotica

Het verschil tussen probiotica en prebiotica

Auteur: Susan Bowerman

Je zou kunnen denken dat je spijsvertering alleen dient om je te helpen bij het verwerken van de voedingsstoffen in je voedsel, maar het doet veel meer dan dat. In feite wordt je maagdarmkanaal het 'tweede brein' genoemd, dit is een complex systeem dat allerlei soorten informatie van en naar je 'eerste' brein verzendt en ontvangt. De "hersenen" in je darmen hebben een verscheidenheid aan receptoren die informatie verzamelen over aandoeningen in jouw spijsverteringskanaal. Het stuurt vervolgens signalen naar je 'eerste' brein, die die informatie gebruikt om de spijsvertering te regelen.

Lees meer