Screenshot 2021 11 24 at 16 04 08

8 hydraterende voedingsmiddelen om een droge huid te voorkomen

Je lichaam laten uitdrogen is een van de snelste manieren om een droge huid te krijgen. Dit komt doordat de huid voor ongeveer 30% uit water bestaat, wat bijdraagt aan haar stevigheid, elasticiteit en veerkracht. Een goed gehydrateerde huid kan bijdragen aan een gezond uitziende huid. Er zijn veel verschillende manieren om ervoor te zorgen dat je huid goed gehydrateerd is, zoals het gebruik van de juiste huidverzorgingsproducten voor jouw huidtype en het consumeren van voedingsmiddelen die de gezondheid van je huid ondersteunen. Als je huid er droog, schilferig of geïrriteerd uitziet, kan het tijd zijn om je hydratatie en eetgewoonten eens onder de loep te nemen.

Hydrating NL

8 waterrijke voedingsmiddelen om te proberen

Zorg ervoor dat je elke dag minstens 8 glazen vocht drinkt, waaronder dranken als thee, melk en koffie. Je huid zal je ook dankbaar zijn als je een dieet volgt dat rijk is aan antioxidanten zoals vitamine A, C, en E.

Vraag je je af waar je moet beginnen? Hier is een lijst van waterrijke voedingsmiddelen die je dit seizoen kunt proberen:

1. Watermeloen

Watermeloen is een vrucht met een hoog watergehalte (meer dan 90 procent) en bevat mineralen en fytochemicaliën zoals lycopeen, vitamine C en bètacaroteen, die allemaal de gezondheid van de huid kunnen ondersteunen. Vergeleken met tomaten, aardbeien of guaves bevat watermeloen zelfs een grotere hoeveelheid antioxidanten. Je kunt het hele jaar door van watermeloen genieten als snack of het mengen met andere ingrediënten voor een heerlijke, verfrissende smoothie.

2. Sinaasappel

Vruchten zijn er in verschillende smaken, zoals zoet of zuur, en ze hebben ook verschillende texturen. Sinaasappels zijn altijd goed om op je boodschappenlijstje of in je fruitschaal thuis te hebben. Net als watermeloenen bevatten ze veel water (80-89 procent) en vitamine C. Je kunt sinaasappels overal mee naartoe nemen en ze zelfs zonder mes schillen.

3. Groenten

Onze ouders vertellen ons vaak dat we onze groenten moeten eten, maar wist je dat groenten ook bijdragen aan de gezondheid van onze huid? Bepaalde groenten hebben een hoog watergehalte, zoals spinazie (90-99 procent) en wortelen en broccoli (80-89 procent). Probeer deze in je dagelijkse maaltijden te verwerken.

4. Yoghurt

Is het ooit bij je opgekomen dat yoghurt, naast het ondersteunen van je spijsvertering, ook bijdraagt aan je vochtinname? Een portie yoghurt bevat ongeveer 80-89 procent water.

5. Augurken

Augurken worden meestal gezien als een garnering om een maaltijd aan te vullen en als smaakversterkers. Wist je dat ze ook bijdragen aan het totale watergehalte van je eten? Augurken bevatten meer dan 90 procent water. Dit volume is afkomstig van het fermentatieproces waarbij vaak andere vormen van vloeistof en kruiden worden toegevoegd om het watergehalte te helpen behouden of verhogen.

6. Fruit- en groentesalades

Maak er een nieuwe gewoonte van om salades te serveren als voorgerecht voor het hoofdgerecht. Je kunt een fruitsalade, een groentesalade, of een combinatie van beide proberen. Naast het verbeteren van jeeetlust, dragen salades met vers fruit en groenten ook bij aan je vochtinname. In feite bevat sla, die vaak in salades wordt gebruikt, meer dan 90 procent water.

7. Soepen

Soep is een ander voorgerecht dat je aan je maaltijden kunt toevoegen. Een kom warme soep voor het eten kan je spijsverteringsstelsel helpen ontspannen, waardoor het klaar is voor het hoofdgerecht.

8. Smoothies of proteïne shakes

Shakes zijn een geweldige en handige manier om je vochtinname te verbeteren. Je kunt ze aanpassen aan je smaak, dus als je favoriete fruit niet op deze lijst staat, kun je je eigen ingrediënten mengen en zelfs proteïnepoeder toevoegen. Veel vruchten hebben niet alleen een hoog watergehalte, maar leveren ook vezels.

Als je het nog niet hebt gedaan, probeer dan ten minste één keer een exotische, tropische vrucht. Durian is een lokale favoriet in Zuidoost-Azië en levert vitamine C en B en veel kalium.

Gerelateerd

Alle artikelen
Dit is hoe jij effectief spieren kan opbouwen met een verantwoord dieet én training

Dit is hoe jij effectief spieren kan opbouwen met een verantwoord dieet én training

Auteur: Susan Bowerman

Als je de meeste mensen zou vragen wat er nodig is om spieren op te bouwen, zouden ze waarschijnlijk zeggen dat je gewoon proteïne, proteïne en nog eens proteïne moet eten. Proteïne is zeker belangrijk. Je spieren zijn immers gemaakt van proteïne, en je lichaam heeft er voldoende van nodig in de voeding om de bouwstenen te hebben die het nodig heeft om spiermassa op te bouwen. Maar proteïne alleen is niet voldoende. Je moet ook aandacht besteden aan de rest van je dieet en trainingsroutine.

Lees meer

Waarom je koolhydraten nodig hebt als je veel traint

Waarom je koolhydraten nodig hebt als je veel traint

Auteur: Susan Bowerman

Koolhydraten zijn de belangrijkste bron van brandstof in het dieet van een sporter; er bestaat echter een algemene misvatting dat alle koolhydraten slecht zijn. In feite zijn er veel soorten gezonde koolhydraten die in ieders dagelijkse voeding zouden moeten worden opgenomen.

Lees meer

Toegang tot voeding is de fundering van een gezond dieet

Toegang tot voeding is de fundering van een gezond dieet

Auteur: Kent Bradley

Onze voedingsveiligheid wordt wereldwijd bedreigd door een afnemende toegang tot voedingsrijke voeding. Na een decennium lang gestaag te zijn gedaald, neemt de honger in de wereld toe en treft het 9,9 procent van de mensen wereldwijd. Van 2019 tot 2020 is het aantal ondervoede mensen met maar liefst 161 miljoen toegenomen, een crisis die grotendeels te wijten is aan conflicten, klimaatverandering en de COVID-19-pandemie.

Lees meer