Aerial yoga, trapeze en meer 'aparte' manieren om te trainen

De meeste mensen vinden ‘fit worden' hetzelfde als de loterij winnen - schijnbaar onbereikbaar. Je hebt erover nagedacht en misschien heb je zelfs een sportschoollidmaatschap afgesloten als eerste stap van een van je goede voornemens om in beweging te komen.

Maar nu - vier maanden later - verveel je je en ben je de motivatie kwijt.

Nou, er is geen betere tijd dan nu om weer enthousiast te worden over fitness. Regelmatige lichaamsbeweging is goed voor ieders gezondheid - en mensen van alle leeftijden en lichaamstypen kunnen fysiek actief zijn. Probeer deze speciale workouts uit voor extra fitness motivatie.

Na elk type workout zijn er genoeg redenen om je goed te voelen. Je helpt namelijk je ​​gewicht onder controle te houden en vermindert het risico op hartaandoeningen. Daarnaast beheers je je bloedsuikerspiegel en mentale gezondheid. En je versterkt je botten en spieren.

1. Trapeze: Actrice en zangeres, Zendaya, deed dit in de film "The Greatest Showman." Je kan niet gelijk zo gemakkelijk door de lucht vliegen, althans niet de eerste keer, maar als het bereiken van nieuwe hoogten een beroep doet op je avontuurlijke kant, ga dan de trapeze uitdaging aan. Nee, probeer dit niet in je achtertuin, maar zoek naar een professionele trapeze-school bij jou in de buurt.

Met een trapeze training kan je kracht opbouwen in je bovenlichaam en je werkt gelijk aan je flexibiliteit en coördinatie. Bovendien krijgt je humeur en zelfvertrouwen een enorme boost als je die eerste "ik kan niet" en aarzeling overwint. Nu ben je klaar voor meer!

2. Aerial yoga: nu we toch even in de lucht zijn, konden we deze workout niet vergeten. Circushangmatten trekken je omhoog om in te hangen terwijl je werkt aan yogastanden. En nee, je begint niet op 10 meter hoog; misschien een paar centimeter.

In 2016 voltooide de American Council on Exercise (ACE) een studie over aerial yoga. Uit deze studie bleek dat het voordelen bood die vergelijkbaar waren met die van aërobe oefeningen met lage tot matige intensiteit. Na een programma van zes weken zagen de deelnemers verbeteringen in lichaamsgewicht, lichaamsvetpercentage en bloeddruk.

3. Trampoline: indoor trampolines duiken op in heel Nederland, en sommige sportscholen en fitnessstudio's bieden kleine, individuele trampoline-lessen voor alle leeftijden aan. Deze low-impact workouts versterken derrieres, hamstrings en buikspieren. Bovendien krijg je een sterke dosis balanstraining bij elke sprong.

4. Dansen: een studie uit 2016 gepubliceerd in “Journal of Sport and Health Science” concludeerde dat een uur cardio-dansen minstens 400 calorieën zou kunnen verbranden - en dat mensen plezier hadden! Dansen helpt ook de algehele coördinatie en is geweldig voor je humeur.

5. Aquaspinning: er is geen aquaspinning studio in elke stad, maar als je er een hebt bij jou in de buurt, of als je een eigen zwembad hebt, overweeg dan om op een speciale fiets aan aqua-spinning of hydrospinning te doen. Fans zweren bij de super lage impact, want het menselijk lichaam bestaat voor 60 procent uit water en je onderlichaam en kern worden er 'door' omringd. Het is een volledige calorie-brander, tot 800 per uur, omdat het water je gewrichten daadwerkelijk ondersteunt. Je zult ook spiergroepen gebruiken die je misschien niet zo gebruikt tijdens reguliere spin-lessen.

Nu klinkt het woord "sporten" beter, toch? Genieten!

Gerelateerd

Alle artikelen
Houd je kinderen actief met deze zomerfitnessactiviteiten

Houd je kinderen actief met deze zomerfitnessactiviteiten

Auteur: Samantha Clayton

Er is een vraag waar veel ouders mee te maken hebben wanneer schoolvakanties komen: hoe houd ik mijn kinderen bezig? Het antwoord begint met het kiezen van de juiste fitnessactiviteiten en sporten voor hun leeftijd. Deze inspanning is de moeite waard, omdat lichaamsbeweging niet alleen je kinderen actief en gezond houdt, maar het kan ook voordelen hebben voor het terug naar school gaan, zoals een bijdrage aan hun prestaties in de klas. Hogere fysieke activiteitsniveaus zijn in verband gebracht met een verbeterde concentratie en geheugen bij studenten.

Lees meer

Efficiënte trainingen voor thuis: de voordelen van HIIT en crosstraining

Efficiënte trainingen voor thuis: de voordelen van HIIT en crosstraining

Auteur: Herbalife Nutrition

Fitnesstrends zijn altijd een hot topic: mensen willen weten wat de nieuwste trainingsprogramma’s zijn waarmee ze in shape kunnen komen. Op dit moment kunnen de leidende trends in de fitnesswereld worden onderverdeeld in twee hoofdgroepen: holistisch en functioneel.

Lees meer

Hoe atleten de angst voor sportprestaties kunnen overwinnen

Hoe atleten de angst voor sportprestaties kunnen overwinnen

Auteur: Herbalife Nutrition

Atleten concentreren zich op verschillende variabelen om ervoor te zorgen dat ze optimaal presteren: een voedzaam en gezond dieet volgen, regelmatig trainen, de juiste supplementen nemen en voldoende rust krijgen. Maar prestatie gaat niet alleen over een optimale fysieke conditie; psychologische factoren spelen ook een belangrijke rol. Wanneer je een wedstrijd, race of competitief evenement hebt, kan je last krijgen van angst voor sportprestaties. Het kan komen in de vorm van overmatige opwinding of nervositeit, wat de besluitvorming en prestaties kan verstoren.

Lees meer