Burpees: voor- en nadelen van deze krachttraining

Burpees zijn een zeer populaire workout-oefening (vooral bij de crossfit). Zullen we je overtuigen om deze oefening elke week te doen? We zullen voor jullie alle voor- en nadelen op een rijtje zetten van deze krachttraining.

Wat zijn burpees?

De burpee is een krachttraining en aerobe oefening die het hele lichaam mobiliseert. Om dit te bereiken, moet je snel een aantal posities aaneenschakelen (hieronder beschreven) en de reeks herhalen. Het aantal herhalingen hangt af van je niveau en je doelen: het is aan iedereen om zijn training aan te passen.


Hoe doe je een burpee?

Een burpee doe je in 6 stappen.

1. De oefening wordt gestart in een staande positie met de voeten iets uit elkaar.

2. Buig je benen (squat) met je handen op de grond.

3. Trap je voeten naar achteren om in de plankpositie te komen. Je armen zijn dan recht en je rug recht. Je bent in balans op je handen en de toppen van je voeten.

4. Je kunt dan een push-up doen (optioneel).

5. Breng onmiddellijk je voeten terug naar de positie van stap 2 (benen gebogen).

6. Sta op door te springen en keer dan terug naar de startpositie.


Waarom burpees?

Om het hele lichaam te versterken. Met deze complete spieroefening bouw je je hele lichaam op:

  • Benen (kuiten, dijen, bilspieren) dankzij flexie en springen
  • De armen dankzij de pomp
  • De buik en de buste (buikspieren, borstspieren) dankzij de plankpositie en de pomp (omhulsel)
  • De achterkant om dezelfde redenen

Kortom, op zijn zachtst gezegd een complete oefening!


Voor cardiovasculaire training

Als onderdeel van een HiiT ("High Intensity Interval Training" of "high intensity interval training"), maximaliseert de reeks burpees het energieverbruik, verhoogt het het basismetabolisme en stelt het mensen in staat om af te vallen. Het is een efficiënte manier om calorieën te verbranden.


Omdat er geen apparatuur nodig is!

Een burpee gebruikt gewoon het gewicht van het lichaam. Dit is een oefening die je overal kunt doen!

Kortom, de burpee is een oefening die ideaal lijkt voor elk trainingsprogramma met gewichten!


Te nemen voorzorgsmaatregelen

Zoals bij elke oefening, is het belangrijk om de burpees goed uit te voeren, anders zijn prestaties contraproductief.

In het bijzonder moet je goed op je polsen en schouders (voorkant) letten bij het in een plankpositie komen. Er bestaat een risico op overbelasting van deze lichaamsdelen en het herhalen van de oefening kan een risico op letsel opleveren. Het is daarom belangrijk om geleidelijk in het aantal herhalingen te gaan zodat het lichaam de oefening "leert".


Wat als we geen burpees willen doen?

Het alternatief voor de burpee is simpel: isoleer de verschillende fasen van de oefening door te focussen op de verschillende spiergroepen. Je kunt dan denken aan deze krachttraining oefeningen:

  • Push-ups (voor het bovenlichaam: armen en borstspieren),
  • Buikspieren en planken om de kern te versterken,
  • Squats om de billen en dijen te versterken
  • Een cardio-oefening (hardlopen, fietsen, touwtjespringen die ook de bilspieren, dijen en buikgordel versterkt, enz.) voor de cardiovasculaire dimensie.

Dus, ga je genieten van de burpees?

Meer lezen over de voordelen van HIIT en crosstraining? Klik hier.


Gerelateerd

Alle artikelen
Welke sportactiviteiten beoefen jij in de herfst / winter?

Welke sportactiviteiten beoefen jij in de herfst / winter?

Auteur: Herbalife Nutrition

De winter nadert, en daarmee worden de dagen korter en dalen de temperaturen. Wat als we deze seizoenswisseling benutten om er ons voordeel mee te doen door nieuwe sportactiviteiten te beoefenen, aangepast aan het seizoen? Je zult ontdekken dat je in de herfst of winter lichamelijke inspanning kunt combineren met fun!

Lees meer

Welke oefeningen helpen om gewicht te verliezen?

Welke oefeningen helpen om gewicht te verliezen?

Auteur: Herbalife Nutrition

Ben je op zoek naar sportieve oefeningen om af te vallen? Hoe val je af bij je billen, buik, dijen, benen, armen en/of heupen? Hoe pak je cellulitis aan? Geen geheimen, als het gaat om afvallen. Naast gezonde voeding is het belangrijk om actief te zijn door regelmatig te bewegen!

Lees meer

Wanneer is de beste tijd om te trainen?

Wanneer is de beste tijd om te trainen?

Auteur: Herbalife Nutrition

Ochtend, middag of avond: wanneer train je het beste? Als je met een fysieke activiteit begint, dan vraag je je misschien af wat de beste tijd is voor in je schema. Hier zijn wat tips voor het maken van de juiste keuze!

Lees meer