De trap: je bondgenoot voor sport en afvallen!

Afvallen en sporten op een trap? Neem de trap op in je trainingsroutine, om calorieën te verbranden en spierweerstand op te bouwen! Lees verder voor alle tips en tricks.

Heb je er al eens aan gedacht om de trap te gebruiken voor je sporttraining? Zo niet, dan zou je dat moeten doen, want lopen en/of rennen op trappen brengt veel voordelen met zich mee, waaronder calorieën verbranden (ideaal om af te vallen), cardiovasculaire conditie, spierkracht en meer.

Zo krijg je de beste resultaten op de trap

Onthoud dat sporten leuk moet zijn, dus probeer jezelf uit te dagen om gemotiveerd te blijven.

Kijk hoeveel trappen of herhalingen je in een bepaalde tijd kunt doen om de uitdaging aan te wakkeren, en probeer elke week je eigen record te verbeteren. Je kunt ook een nieuwe regel op kantoor invoeren: verbied liften om anderen aan te moedigen ook de trap te nemen.

Wat je ook doet om gemotiveerd te blijven en plezier te hebben, het is de moeite waard. Elke stap telt in je aanpak om je fysieke conditie te verbeteren en je figuur te verfijnen.

Beginnersniveau: vet verbranden door te sporten op de trap om af te vallen

Als je continue en langdurige aerobe lichamelijke activiteit uitvoert, zet je lichaam vet om in brandstof. Het handhaven van een matige intensiteit van cardio-oefeningen vereist discipline (vooral voor mij die altijd wil sprinten). Je kan een hartslagmeter gebruiken, of je kunt de intensiteit op een schaal van 1 tot 10 rangschikken en er alles aan doen om tussen 6 en 8 te blijven.

De klassieke beklimming / afdaling van de trap is een perfecte introductie. Voor je training op de trap is het ideaal om 30 minuten de trap op en af ​​te lopen. Maar het is altijd goed om de trap op te gaan, ook al heb je maar 10 minuten. Een beetje sporten is altijd beter dan helemaal niets doen.

Pas je tempo aan om je hartslag in je ingestelde zone te houden, en verhoog/verlaag de snelheid om te blijven pushen en vet te verbranden.

Gemiddeld niveau: spierweerstand opbouwen op de trap

De trap op rennen is als het gebruik van de spieren van de achterste ketting. Kortom, om de bilspieren, hamstrings, kuiten op te bouwen en te versterken. Helling dwingt je lichaam om meer te werken dan op een plat oppervlak. Deze extra lading helpt om meer calorieën te verbranden. Bovendien bevordert de impactvolle aard van traplopen de spierontwikkeling.

Voor je training op de trap sprint je naar de bovenkant van de trap en loop je langzaam terug naar beneden. Dwing jezelf om de tijd te nemen bij de afdaling en je te concentreren op de bewegingen. Het oefenen van de intervaltimer is een geweldige manier om van dit soort training te genieten. Ga in drie minuten zoveel mogelijk heen en weer en neem dan 90 seconden om te rusten. Combineer 5-8 sessies van drie minuten voor een complete 'trapinterval'-training.

Expertniveau: krijg kracht en coördinatie door op de trap te trainen

Dit type oefening wordt als expertniveau beschouwd. Het wordt niet aanbevolen voor beginners.

Voor een effectieve "traptraining" die gericht is op het verbeteren van de kracht, probeer te stuiteren tijdens het traplopen. Het dient als basis voor de training van veel atleten. Je kunt op één voet springen of met beide voeten springen. Het gaat om balans, focus en coördinatie.

Probeer high-performance sprongen of een sprong van 10 stappen en kom dan terug naar waar je begon. Overschrijd niet meer dan 10 sets in totaal.

Deze vorm van traptraining heeft een grote impact. Ik raad je aan om niet langer dan 20 minuten per sessie te doen. Als je de rest van de sessie je bovenlichaam wilt trainen, doe dan push-ups.

Eén sessie "trapsport" per week is voldoende om je bodyshaping, je slankheid en/of je uithoudingsvermogen te verbeteren. Uiteraard te combineren met andere trainingen van een andere aard en gezonde en evenwichtige voeding!

Fitnessoefeningen met een stoel? Klik hier.

Gerelateerd

Alle artikelen
Welke sportactiviteiten beoefen jij in de herfst / winter?

Welke sportactiviteiten beoefen jij in de herfst / winter?

Auteur: Herbalife Nutrition

De winter nadert, en daarmee worden de dagen korter en dalen de temperaturen. Wat als we deze seizoenswisseling benutten om er ons voordeel mee te doen door nieuwe sportactiviteiten te beoefenen, aangepast aan het seizoen? Je zult ontdekken dat je in de herfst of winter lichamelijke inspanning kunt combineren met fun!

Lees meer

Welke oefeningen helpen om gewicht te verliezen?

Welke oefeningen helpen om gewicht te verliezen?

Auteur: Herbalife Nutrition

Ben je op zoek naar sportieve oefeningen om af te vallen? Hoe val je af bij je billen, buik, dijen, benen, armen en/of heupen? Hoe pak je cellulitis aan? Geen geheimen, als het gaat om afvallen. Naast gezonde voeding is het belangrijk om actief te zijn door regelmatig te bewegen!

Lees meer

Wanneer is de beste tijd om te trainen?

Wanneer is de beste tijd om te trainen?

Auteur: Herbalife Nutrition

Ochtend, middag of avond: wanneer train je het beste? Als je met een fysieke activiteit begint, dan vraag je je misschien af wat de beste tijd is voor in je schema. Hier zijn wat tips voor het maken van de juiste keuze!

Lees meer