De ultieme “pick me up” voor de drukke decemberdagen

De meesten van ons maken het van tijd tot tijd mee; de middagdip. Het is het punt in de namiddag waarop je energiepeil een duik neemt. Lees hieronder over de ideale remedie die er ook nog feestelijk uitziet voor de decembermaand!

Het onjuiste voedsel in een drukke tijd

De meesten van ons maken het van tijd tot tijd mee; de middagdip. Het is het punt in de namiddag waarop je energiepeil een duik neemt. Tegen die tijd van de dag zijn de meeste mensen ongeveer 6-7 uur wakker en alert geweest, de spijsvertering is met de lunch bezig en alle energie gaat daar naartoe. De natuurlijke slaapbehoefte begint zich op te bouwen en je voelt de dip opkomen. Aangezien deze interne ritmes kunnen worden verstoord of geaccentueerd wanneer je niet genoeg slaap krijgt, is het opzetten van een gezond slaapschema echt belangrijk om je te helpen je energie de hele dag lang te behouden. En als het echt even niet gaat, wil een kort middagdutje van 10 tot 20 minuten ook nog wel eens werken.

In december heb je die tijd niet altijd. Zorgen voor de versiering, boodschappen doen, persoonlijke cadeaus kopen; het moet allemaal gebeuren. En met ‘slechts’ drie gangen kun je ook niet meer wegkomen. Feestjes, diners en borrels bij vrienden, familie en kennissen zijn heel gezellig maar vragen fysiek en mentaal ook flink wat van je.

Wat dan kan helpen is regelmatig zorgen voor de juiste voedingsstoffen die je een oppepper geven. Veel mensen proberen zich te redden zonder een tussendoortje omdat ze het gevoel hebben dat het extra calorieën levert, daar wordt het humeur vaak niet beter van. Daarnaast wordt het gevoel meestal “goed gemaakt” door bij het diner eens flink uit te pakken en actief te schransen. Waar men dan later weer spijt van heeft. Niet ideaal.

Proteïnen

De feestdagen draaien om vrienden, familie en natuurlijk lekker eten. Maar veel van onze gerechten in die decemberdagen zijn hoog zijn in calorieën en laag in de voedingsstoffen en vitaminen die ons lichaam nodig heeft, dit werkt een middagdip nog meer in de hand. Een manier om het dit jaar beter te doen, is door meer proteïnen in elke maaltijd op te nemen en te bezuinigen op suikers en vetten. Je zult je hierdoor ook meer verzadigd voelen, waardoor je minder snoept en minder eet tijdens het diner. Proteïnen zijn belangrijk omdat het je helpt om spiermassa op te bouwen en te behouden; het is de basis voor botten, spieren, huid, bloed en bindweefsel.

Als het gaat om een tussendoortje dat ervoor zorgt dat je nog even door kan, is de combinatie van weiproteïnen en cafeïne ideaal. Deze combi kan je de hele middag tevreden en energiek houden en is dus perfect tijdens de feestdagen.

Cafeïne

Over de eerste ontdekking van cafeïne bestaan er vele legenden, zoals een herder die zijn geit ziet reageren op het eten van koffiebessen. De waarheid van dergelijke verhalen zal echter een mysterie blijven. Wat we wel weten is dat voordat koffie als drank werd gedronken, de hele bonen werden gegeten. Ongeveer 1000 AD werden er voor het eerst infusies met gekookt water begonnen te worden gebruikt. De eerste koffie lijkt te zijn verbouwd in Ethiopië*. Maar wat nog veel belangrijker is: cafeïne is een stimulerend middel voor het centrale zenuwstelsel en het vergemakkelijkt het vermogen van het lichaam om vet te gebruiken als brandstof. Om deze reden kan cafeïne helpen om het uithoudingsvermogen te verlengen. Vanwege de stimulerende effecten, vermindert het ook de perceptie van vermoeidheid en kan het helpen om een activiteit langer vol te houden.

Dus verruil de chocolademelk met appeltaart eens lekker voor een High Protein Iced Coffee in de namiddag met je gasten. Deze ijskoffie is vrij van toegevoegde suikers en vet, bevat 15 g weiproteïnen en evenveel cafeïne van 100% Robusta koffiebonen als een shot espresso. De Coffee kan zowel koud als warm gedronken worden. Als jij ook nog degene bent die het diner bereidt, is het zeker geoorloofd om in de voormiddag alvast zo’n overheerlijke traktatie voor jezelf te maken. Dan weet je zeker dat je de rest van de dag en avond als gastheer/gastvrouw kunt stralen.

Zwangere en borstvoedende vrouwen wordt aanbevolen om niet meer dan 200 mg cafeïne per dag te consumeren (EFSA, 2015b). EFSA. (2015a). Efsa explains risk assessment. Caffeine.

https://www.efsa.europa.eu/sites/default/files/corporate_publications/files/efsaexplainscaffeine150527.pdf

EFSA. (2015b). Panel (efsa panel on dietetic products, nutrition and allergies), 2015. Scientific opinion on the safety of caffeine. Efsa journal 2015; 13 (5): 4102, 120 pp. In.

*Fredholm, B. B. (2010). Methylxanthines (Vol. 200): Springer Science & Business Media.

Heckman, M. A., Weil, J., & De Mejia, E. G. (2010). Caffeine (1, 3, 7trimethylxanthine) in foods: A comprehensive review on consumption, functionality, safety, and regulatory matters. Journal of food science, 75(3), R77-R87.

Gerelateerd

Alle artikelen
Fitness tips voor atleten tijdens de pandemie

Fitness tips voor atleten tijdens de pandemie

Auteur: Samantha Clayton

Sport is ongetwijfeld een van de meest gemiste vormen van amusement sinds er maatregelen zijn genomen vanwege de pandemie. Nu er nog geen sportwedstrijden plaatsvinden, kijken sportfans herhalingen van gedenkwaardige wedstrijden, en net als de rest van ons willen atleten graag weer hun normale ritme terug, wat betekent dat ze voor hun fans willen presteren.

Lees meer

Tips voor een uitgebalanceerde Ramadan vastenmaand

Tips voor een uitgebalanceerde Ramadan vastenmaand

Tijdens de Ramadan richten miljoenen moslims over de hele wereld zich op innerlijke reflectie en vasten van zonsopgang tot zonsondergang. Maar is het mogelijk om al je voedingsstoffen binnen te krijgen tijdens langdurige vasten?

Lees meer

Doe-het-zelf: Spa behandeling

Doe-het-zelf: Spa behandeling

Auteur: Herbalife Nutrition

Iedereen heeft af en toe wat tijd voor zichzelf nodig. Zeker in deze onzekere tijden, wanneer je huid toch al snel de stress laat zien die je kan ervaren, is die aandacht voor jezelf heel belangrijk. We kunnen niet naar ons vaste wellness centrum of schoonheidsspecialiste, maar we kunnen wel zelf aan de slag gaan!

Lees meer