De ultieme “pick me up” voor de drukke decemberdagen

De meesten van ons maken het van tijd tot tijd mee; de middagdip. Het is het punt in de namiddag waarop je energiepeil een duik neemt. Lees hieronder over de ideale remedie die er ook nog feestelijk uitziet voor de decembermaand!

Het onjuiste voedsel in een drukke tijd

De meesten van ons maken het van tijd tot tijd mee; de middagdip. Het is het punt in de namiddag waarop je energiepeil een duik neemt. Tegen die tijd van de dag zijn de meeste mensen ongeveer 6-7 uur wakker en alert geweest, de spijsvertering is met de lunch bezig en alle energie gaat daar naartoe. De natuurlijke slaapbehoefte begint zich op te bouwen en je voelt de dip opkomen. Aangezien deze interne ritmes kunnen worden verstoord of geaccentueerd wanneer je niet genoeg slaap krijgt, is het opzetten van een gezond slaapschema echt belangrijk om je te helpen je energie de hele dag lang te behouden. En als het echt even niet gaat, wil een kort middagdutje van 10 tot 20 minuten ook nog wel eens werken.

In december heb je die tijd niet altijd. Zorgen voor de versiering, boodschappen doen, persoonlijke cadeaus kopen; het moet allemaal gebeuren. En met ‘slechts’ drie gangen kun je ook niet meer wegkomen. Feestjes, diners en borrels bij vrienden, familie en kennissen zijn heel gezellig maar vragen fysiek en mentaal ook flink wat van je.

Wat dan kan helpen is regelmatig zorgen voor de juiste voedingsstoffen die je een oppepper geven. Veel mensen proberen zich te redden zonder een tussendoortje omdat ze het gevoel hebben dat het extra calorieën levert, daar wordt het humeur vaak niet beter van. Daarnaast wordt het gevoel meestal “goed gemaakt” door bij het diner eens flink uit te pakken en actief te schransen. Waar men dan later weer spijt van heeft. Niet ideaal.

Proteïnen

De feestdagen draaien om vrienden, familie en natuurlijk lekker eten. Maar veel van onze gerechten in die decemberdagen zijn hoog zijn in calorieën en laag in de voedingsstoffen en vitaminen die ons lichaam nodig heeft, dit werkt een middagdip nog meer in de hand. Een manier om het dit jaar beter te doen, is door meer proteïnen in elke maaltijd op te nemen en te bezuinigen op suikers en vetten. Je zult je hierdoor ook meer verzadigd voelen, waardoor je minder snoept en minder eet tijdens het diner. Proteïnen zijn belangrijk omdat het je helpt om spiermassa op te bouwen en te behouden; het is de basis voor botten, spieren, huid, bloed en bindweefsel.

Als het gaat om een tussendoortje dat ervoor zorgt dat je nog even door kan, is de combinatie van weiproteïnen en cafeïne ideaal. Deze combi kan je de hele middag tevreden en energiek houden en is dus perfect tijdens de feestdagen.

Cafeïne

Over de eerste ontdekking van cafeïne bestaan er vele legenden, zoals een herder die zijn geit ziet reageren op het eten van koffiebessen. De waarheid van dergelijke verhalen zal echter een mysterie blijven. Wat we wel weten is dat voordat koffie als drank werd gedronken, de hele bonen werden gegeten. Ongeveer 1000 AD werden er voor het eerst infusies met gekookt water begonnen te worden gebruikt. De eerste koffie lijkt te zijn verbouwd in Ethiopië*. Maar wat nog veel belangrijker is: cafeïne is een stimulerend middel voor het centrale zenuwstelsel en het vergemakkelijkt het vermogen van het lichaam om vet te gebruiken als brandstof. Om deze reden kan cafeïne helpen om het uithoudingsvermogen te verlengen. Vanwege de stimulerende effecten, vermindert het ook de perceptie van vermoeidheid en kan het helpen om een activiteit langer vol te houden.

Dus verruil de chocolademelk met appeltaart eens lekker voor een High Protein Iced Coffee in de namiddag met je gasten. Deze ijskoffie is vrij van toegevoegde suikers en vet, bevat 15 g weiproteïnen en evenveel cafeïne van 100% Robusta koffiebonen als een shot espresso. De Coffee kan zowel koud als warm gedronken worden. Als jij ook nog degene bent die het diner bereidt, is het zeker geoorloofd om in de voormiddag alvast zo’n overheerlijke traktatie voor jezelf te maken. Dan weet je zeker dat je de rest van de dag en avond als gastheer/gastvrouw kunt stralen.

Zwangere en borstvoedende vrouwen wordt aanbevolen om niet meer dan 200 mg cafeïne per dag te consumeren (EFSA, 2015b). EFSA. (2015a). Efsa explains risk assessment. Caffeine.

https://www.efsa.europa.eu/sites/default/files/corporate_publications/files/efsaexplainscaffeine150527.pdf

EFSA. (2015b). Panel (efsa panel on dietetic products, nutrition and allergies), 2015. Scientific opinion on the safety of caffeine. Efsa journal 2015; 13 (5): 4102, 120 pp. In.

*Fredholm, B. B. (2010). Methylxanthines (Vol. 200): Springer Science & Business Media.

Heckman, M. A., Weil, J., & De Mejia, E. G. (2010). Caffeine (1, 3, 7trimethylxanthine) in foods: A comprehensive review on consumption, functionality, safety, and regulatory matters. Journal of food science, 75(3), R77-R87.

Gerelateerd

Alle artikelen
Vier manieren om meer water te drinken en gehydrateerd te blijven

Vier manieren om meer water te drinken en gehydrateerd te blijven

Auteur: Susan Bowerman

We zijn wat we drinken - en in het geval van de meeste volwassenen bestaat ons lichaamsgewicht voor 60-70% uit water. Water is van vitaal belang voor de goede werking van vrijwel elke cel, elk weefsel en elk orgaan in het lichaam. Bovendien is water nodig voor een goede vertering en levering van voedingsstoffen aan de cellen. Daarnaast helpt water ook om het lichaamstemperatuur te reguleren en werkt het als een "schokdemper" voor de hersenen en het ruggenmerg. Het smeert ook gewrichten, organen en weefsels. Voldoende water inname kan je zelfs helpen jouw gewicht te beheersen.

Lees meer

Heeft het mondkapje een slechte invloed op je huid?

Heeft het mondkapje een slechte invloed op je huid?

Auteur: Herbalife Nutrition

Het ‘nieuwe normaal’ heeft nieuwe regels en gewoonten met zich meegebracht die zijn ontworpen om onze gezondheid en die van anderen te beschermen. We raken allemaal gewend aan het dragen van een mondkapje, een belangrijke maatregel die voorlopig lijkt te blijven op bepaalde locaties. Maar als je last hebt van huidirritatie, droogheid of puistjes door deze ‘nieuwe normale’ gewoonte, lees dan verder. We hebben onze beste tips samengesteld voor het beheersen en zelfs voorkomen van door het mondkapje veroorzaakte huidverzorgingsproblemen.

Lees meer

Gezond eten met een beperkt budget

Gezond eten met een beperkt budget

Auteur: Susan Bowerman

Het zijn moeilijke tijden, en met zoveel economische onzekerheid en stijgende prijzen voor levensmiddelen lijkt het een uitdaging om gezond te eten. Veel mensen stellen gezonde voeding gelijk aan duur voedsel en kiezen in plaats daarvan voor sterk bewerkte producten die minder voedingswaarde bieden en vaak beladen zijn met zout, suiker en vet. Als voedingsdeskundige en opvoeder weet ik dat gezond eten mogelijk is - zelfs met een krap budget. Door te leren hoe je heerlijke en voedzame opties kunt kiezen, kan je maaltijden samenstellen die je een vol gevoel kunnen geven en van brandstof kunnen voorzien.

Lees meer