Heeft het mondkapje een slechte invloed op je huid?

Het ‘nieuwe normaal’ heeft nieuwe regels en gewoonten met zich meegebracht die zijn ontworpen om onze gezondheid en die van anderen te beschermen. We raken allemaal gewend aan het dragen van een mondkapje, een belangrijke maatregel die voorlopig lijkt te blijven op bepaalde locaties. Maar als je last hebt van huidirritatie, droogheid of puistjes door deze ‘nieuwe normale’ gewoonte, lees dan verder. We hebben onze beste tips samengesteld voor het beheersen en zelfs voorkomen van door het mondkapje veroorzaakte huidverzorgingsproblemen.

Kies het juiste mondkapje

Een comfortabele pasvorm en ademend materiaal zijn musts. Niet alle stoffen zijn op dezelfde manier gemaakt: onthoud dat sommige kunstmatige vezels zweet kunnen vasthouden en irritatie en acne kunnen veroorzaken. Natuurlijke stoffen zoals katoen zijn het zachtst voor de huid, omdat ze zweet helpen absorberen en de huid laten ademen. Wissel en was je mondkapjes regelmatig met een mild wasmiddel en antimicrobiële middelen om ziektekiemen, waaronder bacteriën, te minimaliseren en puistjes te verminderen.

Bereid je huid voor…

Hydratatie kan irritatie helpen voorkomen. Reinig en gebruik een gezichtscrème met verzachtende ingrediënten zoals kamille * [DK1] en aloë vera [DK2] * voordat je je masker draagt. Vermijd ook zware make-up die de poriën verstopt. Kies voor cosmetica op basis van mineralen met ingrediënten zoals titaniumdioxide, dat olie op de huid absorbeert.

… behandel dan je huid!

Verwen je huid na een lange dag een mondkapje te hebben gedragen met zachte, hydraterende producten die vrij zijn van irriterende stoffen zoals sulfaten die de lipidenstructuur van de buitenste laag van de huid [DK3] * veranderen. Reinig met water dat niet heter is dan lauw en eindig met vocht inbrengende crème. Toegevoegde elementen zoals antioxidanten en etherische oliën helpen je huid te herstellen en te kalmeren *. [DK4]

Probeer dit:

Als je last hebt van overmatige droogheid, irritatie of jeuk, probeer dan thuis dit zachte, hydraterende masker, gemaakt van slechts drie eenvoudige ingrediënten:

  • 3 eetlepels havermout
  • 2 eetlepels Herbal Aloe Soothing Gel
  • 1 eetlepel honing

Kook de havermout met 2 eetlepels water 20 tot 30 seconden in de magnetron. Laat het een beetje afkoelen en voeg 2 eetlepels Herbal Aloe Soothing Gel en 1 eetlepel honing toe. Als het volledig is afgekoeld, brengt het dan aan op het gezicht en laat het 15 tot 20 minuten inwerken. Was je gezicht daarna grondig met warm water en een milde sulfaatvrije reiniger.

Klik hier voor nog meer informatie over hoe je je huid goed kan verzorgen.


Bronnen

*Srivastava JK et al. Chamomile: A herbal medicine of the past with bright future. Mol Med Report. 2010 Nov 1; 3(6): 895–901.

*Maenthaisong R et al. The efficacy of aloe vera used for burn wound healing: a systematic review. Burns. 2007 Sep;33(6):713-8

*Yanase K and Hatta I. Disruption of human stratum corneum lipid structure by sodium dodecyl sulphate. Int J Cosmet Sci. 2018 Feb;40(1):44-49

*Lin TK et al. Anti-Inflammatory and Skin Barrier Repair Effects of Topical Application of Some Plant Oils. Int J Mol Sci. 2018 Jan; 19(1): 70.

Addor FAS. Antioxidants in dermatology. An Bras Dermatol. 2017 May-Jun; 92(3): 356–362.

[DK1]Reference: Srivastava JK et al. Chamomile: A herbal medicine of the past with bright future. Mol Med Report. 2010 Nov 1; 3(6): 895–901.

[DK2]Reference: Maenthaisong R et al. The efficacy of aloe vera used for burn wound healing: a systematic review. Burns. 2007 Sep;33(6):713-8

[DK3]Reference: Yanase K and Hatta I. Disruption of human stratum corneum lipid structure by sodium dodecyl sulphate. Int J Cosmet Sci. 2018 Feb;40(1):44-49

[DK4]References

Lin TK et al. Anti-Inflammatory and Skin Barrier Repair Effects of Topical Application of Some Plant Oils. Int J Mol Sci. 2018 Jan; 19(1): 70.

Addor FAS. Antioxidants in dermatology. An Bras Dermatol. 2017 May-Jun; 92(3): 356–362.


Gerelateerd

Alle artikelen
Jouw spijsvertering gezond, jij gezond

Jouw spijsvertering gezond, jij gezond

Auteur: Susan Bowerman

Als meer mensen echt nadenken over hoeveel hun spijsverteringsstelsel elke dag voor hen doet, zijn ze misschien meer geneigd om beter voor hun spijsvertering te zorgen. Je spijsverteringssysteem heeft een enorme taak, want het breekt het voedsel af dat je eet om voedingsstoffen en energie beschikbaar te maken voor het lichaam en het is ook verantwoordelijk voor het afvoeren van ongewenste afvalstoffen uit het lichaam. Bovendien speelt je spijsverteringskanaal een belangrijke rol bij de immuniteit. Deze cellen aan de binnenkant van je spijsverteringskanaal helpen je lichaam te beschermen tegen bacteriële en virale indringers die je ziek kunnen maken.

Lees meer

Vijf manieren om je moeder (of jezelf) te verwennen op Moederdag

Vijf manieren om je moeder (of jezelf) te verwennen op Moederdag

Ontspan en kom eens goed tot rust op Moederdag door de spa-ervaring in het comfort van je eigen huis te creëren met deze vijf ideeën. Heb je als ouder wel eens van die dagen dat het leven zijn tol eist en je een oneindige lijst hebt met dingen die je nog moet doen? Eén van de beste manieren om met dergelijke stressvolle dagen om te gaan is door goed voor jezelf te zorgen. Dat kan bijvoorbeeld door een haarmasker aan te brengen, een gezonde maaltijd te bereiden of op tijd naar bed te gaan. Neem met Moederdag eens wat ‘me-time’ en verwen jezelf met deze vijf gemakkelijke stappen voor thuis:

Lees meer

6 tips om jouw maaltijden gezonder te maken

6 tips om jouw maaltijden gezonder te maken

Auteur: Susan Bowerman

Kleine veranderingen in jouw recepten kunnen leiden tot grote calorieverlagingen. Door een paar ingrediënten te wisselen, kunnen huisgemaakte gerechten een stuk gezonder worden. Wij gaven eerder tips over kleine veranderingen die je in de supermarkt kunt aanbrengen, want dat is tenslotte waar het pad naar gezond eten begint. Nu jij je gezonde ingrediënten mee naar huis hebt genomen, is het belangrijk om ze op de juiste manier te bereiden. Met slechts een paar kleine aanpassingen kun je elk gerecht dat je thuis klaarmaakt een beetje beter maken, zodat je na verloop van tijd gezonde eetgewoonten kunt ontwikkelen.

Lees meer