Hoe blijf je op gewicht na het behalen van je doel

Slechts 1 op de 6 mensen zegt dat ze zelfs geringe gewichtsverliezen ongeveer een jaar konden handhaven. Wat aangeeft dat gewichtsverlies handhaven voor veel mensen een enorme uitdaging is. Als je niet wilt dat het verloren gewicht weer terugkomt, kun je niet eenvoudigweg ophouden met wat je aan het doen was. Waar het op neerkomt is, wat je doet om af te vallen en wat je moet doen om het er af te houden, eigenlijk precies hetzelfde is. Hier volgen een aantal tips voor het succesvol op peil houden van je gewicht.

Vergeet niet waar door je oorspronkelijk in de probleemzone kwam
Was het te veel fastfood? Eten wanneer je gestrest bent? Te veel snoepen? Je kent jezelf goed genoeg om te weten wanneer je in oude gewoontes terugvalt. Gebruik dus je verstand en beheers jezelf voordat een uitglijder een terugval wordt.

Blijf bijhouden wat je doet

Het bijhouden van een voedsel en inspanningslogboek en je gewicht in de gaten houden, zijn geweldige hulpmiddelen wanneer je bezig bent met afvallen, maar daar moet je niet mee stoppen. Zelfcontrole is de sleutel tot gewichtsbehoud. Je hebt meer kans op succes wanneer je alles blijft bijhouden.

Blijf actief

Als je eenmaal gewicht bent kwijtgeraakt, verbrandt je lichaam minder calorieën dan toen je nog zwaarder was. Bewegen speelt dus een cruciale rol bij het verbranden van calorieën en het zorgen dat je gewicht op peil blijft.

Ontdek wat je echte, beste en natuurlijke gewicht is

Door je pogingen om af te vallen, kan je uitkomen op een gewicht dat eigenlijk onder het natuurlijke, gezonde gewicht van je lichaam ligt en het kan moeilijk zijn om dit op peil te houden. Dat wil niet zeggen dat je al je gewicht weer moet laten terugkomen. Maar soms kan het makkelijker zijn om een gewicht aan te houden dat iets hoger is dan je voor ogen had. Veel van mijn klanten vertellen mij dat ze zich optimaal voelen wanneer ze gewoon een gezonde, actieve levensstijl hebben en zij hun lichaam zijn eigen gezonde, natuurlijke gewicht laten vinden. Voor hen is het zo veel prettiger dan een obsessie over elke hap die zij eten, zelfs als dat betekent dat ze een paar pondjes zwaarder zijn.

Beloon jezelf
Toen je bezig was met afvallen, had je waarschijnlijk manieren bedacht om jezelf een schouderklopje te geven voor het vasthouden aan je plan. Vergeet daarom niet om jezelf te belonen voor het elke dag voortzetten van deze nieuwe gewoonten.

Herinner jezelf eraan hoeveel je hebt bereikt
Foto’s bekijken werkt goed, oude foto’s om je eraan te herinneren hoe je was, en nieuwe foto’s om je eraan te herinneren hoe ver je bent gekomen. Herinner jezelf aan alle positieve stappen die je hebt gezet om je gezondheid te verbeteren en hoe doortastend je bent, nu je erin bent geslaagd om in te grijpen en je gewicht met succes op peil te houden.

Gerelateerd

Alle artikelen
4 gezondheidsvoordelen van wandelen en lichaamsbeweging in de buitenlucht

4 gezondheidsvoordelen van wandelen en lichaamsbeweging in de buitenlucht

Auteur: David Heber

Thuiswerken is voor velen de norm geworden, en sociale media, e-mail en huishoudelijke taken kunnen ons meer gestrest maken. Veel mensen voelen zich meer geïsoleerd. Als we ons losmaken van technologie en weer contact maken met de natuur, kunnen we onze hersenen weer opladen. Wandelen is een geweldige manier om frisse lucht te krijgen, vooral als je in stedelijke gebieden woont. Verschillende studies tonen aan dat wandelen voordelen biedt voor de algemene gezondheid.

Lees meer

6 tips voor een kwalitatieve nachtrust

6 tips voor een kwalitatieve nachtrust

Auteur: David Heber

Het afgelopen jaar heeft onze normale routines behoorlijk verstoord en voor vele mensen is ook het slaappatroon in het gedrang gekomen. Het belang van voldoende slaap van goede kwaliteit is echter cruciaal voor de algemene gezondheid en het welzijn. Nu oude routines weer langzaamaan opgepakt kunnen worden, is het dus belangrijk om de volgende 6 tips toe te passen.

Lees meer

Waarom menselijke verbinding de sleutel is tot een optimaal welzijn

Waarom menselijke verbinding de sleutel is tot een optimaal welzijn

Auteur: Kent Bradley

Als mens zijn we gemaakt voor sociale verbondenheid, maar veel factoren, zoals stress en moeilijke situaties, kunnen ervoor zorgen dat we ons geïsoleerd voelen. Afgesneden zijn van anderen kan leiden tot minder energie, minder effectiviteit omdat we steeds meer alleen op onszelf vertrouwen, en nog meer stress. Dit kan ook betekenen dat je de doelen die je hebt gesteld hebt of de levensstijl die je zou willen leiden, niet kunt handhaven. Het voelt soms simpelweg te overweldigend. Een begeleidende hand van een ervaren persoon kan dan uitkomst bieden. Het enige wat je wel zelf moet doen is deze persoon opzoeken.

Lees meer