Hoe kun je je afweersysteem optimaliseren?

Je lichaam heeft een ingebouwde verdediging, je immuunsysteem. Het is je eigen persoonlijke leger van 'soldaten', dat je lichaam beschermt door alles wat vreemd is te identificeren - van een virus tot een bacterie tot een parasiet - en het vervolgens op te sporen en te vernietigen. Daarom is het belangrijk om je immuunsysteem goed op peil te houden en de hygiënemaatregelen in acht te nemen. Zo kun je dat doen...

Kun je je afweersysteem optimaliseren?
Ja. Je lichaam is afhankelijk van goede voeding en een gezonde levensstijl om je verdediging op peil te houden. Als je dus zorgt dat je basis op orde is, door goed te eten en voor jezelf te zorgen, heb je meer kans om je goede gezondheid te behouden.

Vitaminen en mineralen
Fruit en groenten zijn belangrijke spelers omdat ze een overvloed aan vitaminen, mineralen en fytonutriënten (natuurlijke verbindingen) bevatten die in alle plantaardige voedingsmiddelen worden aangetroffen en die de gezondheid helpen bevorderen door als antioxidanten te dienen. Je hebt antioxidanten nodig om de processen in je lichaam die oxidatie veroorzaken in balans te brengen. Oxidatieve processen zijn een normaal onderdeel van de stofwisseling, maar oxidatie kan welig tieren in de cellen als het niet in toom wordt gehouden. En dat kan het vermogen van het lichaam om ziekte te bestrijden verzwakken.
Je lichaam vertrouwt dus op een stabiele bron van antioxidanten uit fruit en groenten om deze oxidatiestress te verminderen en zo het immuunsysteem te kunnen optimale sterkte te kunnen houden.

Herbalife Nutrition kan hierbij helpen, in de vorm van Vitaminen & Mineralencomplex. Specifiek gemaakt voor de behoeften van mannen en vrouwen om het lichaam te voorzien van een optimale hoeveelheid vitaminen en mineralen. Deze tabletten bevatten onder andere Vitamine C en D, wat het immuunsysteem helpt te versterken. Daarnaast bevatten ze vitamine E voor bescherming van cellen tegen oxidatieve stress. Het mineraal zink draagt bij aan een sterk immuunsysteem en mangaan helpt oxidatieve stress tegengaan.
Magnesium ondersteunt het proces van celdeling en de eiwitsynthese. Wat onder andere erg belangrijk is voor de aanmaak van antilichamen.

Roseguard is een voedingssupplement dat speciaal is gemaakt om de weerstand te ondersteunen. RoseGuard bevat een uitstekende mix van vitaminen A, C en E. Het bevat tevens een reeks aan zorgvuldig geselecteerde botanische ingrediënten, waaronder rozemarijn, kurkuma. Kurkuma is een zeer sterke antioxidant en beschermt daardoor tegen de schadelijke gevolgen van vrije radicalen. Daarnaast bevat het ontstekingsremmende stiffen.

Proteïnen
Je immuunsysteem heeft ook een 'special forces’ team in de vorm van witte bloedcellen. Deze cellen produceren gespecialiseerde eiwitten, antilichamen genaamd, die op zoek gaan naar binnendringende virussen en bacteriën en deze vernietigen. Aangezien antilichamen eiwitten zijn, heb je voldoende eiwitten in je dieet nodig om ervoor te zorgen dat je deze kunt aanmaken.
Goede eiwitbronnen - zoals vis, gevogelte, mager vlees, sojaproducten en magere zuivelproducten - zijn de bouwstenen die je lichaam nodig heeft om deze gespecialiseerde eiwitten te maken.

De Formula 1 voedingsshake van Herbalife Nutrition bevat 18 gram eiwit per portie. Het is goede, complete voeding, welke je gerust 2 jaar veilig houdbaar in de voorraadkast kunt bewaren.
Daarnaast kun je de shake met Proteïne Drankmix (PDM) aanmaken. Op deze manier heb je enkel nog water nodig om er een officiële maaltijd van te maken. Je kunt er ook heerlijke andere recepten mee maken.

Vezels
Het gezond houden van je spijsverteringssysteem is ook belangrijk voor de ondersteuning van de immuunfunctie. Gebruik daarom uitgebalanceerde voeding en geen vulling (gebak, snoep, suikerhoudende frisdranken, snacks). Suikers verlagen de weerstand, omdat het de voedingsbron is van de 'slechte' bacteriën. Je spijsverteringskanaal is de thuisbasis van triljoenen bacteriën die tal van functies hebben in het bevorderen van de gezondheid. Sommige stammen van bacteriën helpen je om de vezels in je voedsel te verteren, andere verbruiken darmgas, terwijl weer andere vitaminen produceren, zoals vitamine K en vitamine B12. Wanneer je systeem flink bevolkt is met deze 'goede' bacteriën, kunnen zij ook de potentieel schadelijke bacteriën die je spijsverteringskanaal binnenkomen 'verdringen'.

Enkele van de bronnen van deze goede bacteriën zijn gekweekte melkproducten, zoals yoghurt en kefir. Ook vers fruit, verse groenten, knoflook en ui en volkorenproducten zijn goede voeding voor de vriendelijke bacteriën. Het liefst met zoveel mogelijk verschillende vezels uit verschillende bronnen, zoals Multivezel drank. Dit poeder is gemakkelijk door je F1 shake te mengen. Het bevat 6 verschillende vezelbronnen, waaronder inuline, waar je darmflora blij mee zal zijn. Vraag jouw Onafhankelijk Herbalife Nutrition Member om de producten vandaag nog op te sturen, zodat je ze binnen enkele dagen in huis hebt.

Wat nog meer?
Goed eten effent dus de weg naar een goede gezondheid. Om je lichaam te helpen in de strijd tegen indringers, heeft je interne 'leger' de best mogelijke voeding nodig. Daarnaast zou je voor minimaal dagelijks een halfuur lichaamsbeweging moeten zorgen. Buiten zijn is goed voor je. Volg je Fitclublessen online, zodat er geen besmettingsgevaar is, of ga hardlopen of wandelen. Zorg voor voldoende nachtrust: een volwassene heeft gemiddeld zeven tot acht uur slaap nodig. Vermijd overmatig alcoholgebruik en rook niet. Was daarnaast geregeld je handen en maak sportmaterialen na gebruik grondig schoon met desinfecterende middelen.

Gerelateerd

Alle artikelen
Jouw spijsvertering gezond, jij gezond

Jouw spijsvertering gezond, jij gezond

Auteur: Susan Bowerman

Als meer mensen echt nadenken over hoeveel hun spijsverteringsstelsel elke dag voor hen doet, zijn ze misschien meer geneigd om beter voor hun spijsvertering te zorgen. Je spijsverteringssysteem heeft een enorme taak, want het breekt het voedsel af dat je eet om voedingsstoffen en energie beschikbaar te maken voor het lichaam en het is ook verantwoordelijk voor het afvoeren van ongewenste afvalstoffen uit het lichaam. Bovendien speelt je spijsverteringskanaal een belangrijke rol bij de immuniteit. Deze cellen aan de binnenkant van je spijsverteringskanaal helpen je lichaam te beschermen tegen bacteriële en virale indringers die je ziek kunnen maken.

Lees meer

Vijf manieren om je moeder (of jezelf) te verwennen op Moederdag

Vijf manieren om je moeder (of jezelf) te verwennen op Moederdag

Ontspan en kom eens goed tot rust op Moederdag door de spa-ervaring in het comfort van je eigen huis te creëren met deze vijf ideeën. Heb je als ouder wel eens van die dagen dat het leven zijn tol eist en je een oneindige lijst hebt met dingen die je nog moet doen? Eén van de beste manieren om met dergelijke stressvolle dagen om te gaan is door goed voor jezelf te zorgen. Dat kan bijvoorbeeld door een haarmasker aan te brengen, een gezonde maaltijd te bereiden of op tijd naar bed te gaan. Neem met Moederdag eens wat ‘me-time’ en verwen jezelf met deze vijf gemakkelijke stappen voor thuis:

Lees meer

6 tips om jouw maaltijden gezonder te maken

6 tips om jouw maaltijden gezonder te maken

Auteur: Susan Bowerman

Kleine veranderingen in jouw recepten kunnen leiden tot grote calorieverlagingen. Door een paar ingrediënten te wisselen, kunnen huisgemaakte gerechten een stuk gezonder worden. Wij gaven eerder tips over kleine veranderingen die je in de supermarkt kunt aanbrengen, want dat is tenslotte waar het pad naar gezond eten begint. Nu jij je gezonde ingrediënten mee naar huis hebt genomen, is het belangrijk om ze op de juiste manier te bereiden. Met slechts een paar kleine aanpassingen kun je elk gerecht dat je thuis klaarmaakt een beetje beter maken, zodat je na verloop van tijd gezonde eetgewoonten kunt ontwikkelen.

Lees meer