Je beginnershandleiding voor een succesvolle gymsessie

Ben je iemand die gymsessies vermijdt, omdat je niet weet hoe je de apparaten moet gebruiken of je geïntimideerd voelt? Laten we dit jaar van start gaan om met vertrouwen naar de sportschool te gaan! Hier vind je een eenvoudige handleiding die iedereen kan volgen.

Eerst moet je stretchen! Pak een mat, ga zitten en doe een paar eenvoudige stretchoefeningen. Je kunt je zenuwen ook kalmeren door iets te doen dat vertrouwd aanvoelt. Enkele voorbeelden:

Nek stretch: ga rechtop zitten en rol je nek langzaam heen en weer. Houd de stretch aan elke kant vast na een paar rondes.

Bovenrug strekken: maak de spieren in je bovenrug los door je armen wijd uit te slaan en vervolgens ze te laten kruisen.

Kuit stretch: ga rechtop staan ​​en plaats een been voor het andere been. Buig het voorste been langzaam en houd het achterste been recht met de hiel op de vloer. Herhaal dit met het andere been.

Quad stretch: houd iets vast voor evenwicht en terwijl je staat, pak een enkel en trek voorzichtig terug totdat je een stretch in je dijgebied voelt. Herhaal dit aan de andere kant.

Opwarmen met cardio-apparaten

Een hometrainer en een loopband zijn geweldige apparaten om mee te beginnen voor wat eenvoudige cardio. Doe 10 minuten met een gelijkmatig tempo om op te warmen. Als je hulp nodig hebt bij het bedienen van een fitnessapparaat, dan zijn de medewerkers van de sportschool meestal bereid om je op weg te helpen.

Gewichten

Als je opgewarmd bent dan kan je overgaan op de gewichten. Pak een set halters die passen bij jouw fitnessniveau en voer een aantal oefeningen voor het bovenlichaam uit. Kies bij twijfel altijd een lager gewicht - een goede houding kan effectiever zijn dan een zwaarder gewicht. Hier is een voorbeeld van een circuit voor beginners:

  • 15 overhead chest presses
  • 5 bicep curls
  • 15 dead lifts

Herhaal dit tot je niet meer kunt en verhoog het aantal herhalingen wanneer dit mogelijk is.

Cardio

Terug naar de cardio-apparaten. Besteed 20 minuten aan een intervaltraining, waarbij intensief wordt gesport gedurende korte periodes, gevolgd door rustperiodes of een oefening met een lagere intensiteit. Probeer de handmatige instelling te gebruiken in plaats van een vooraf geselecteerd programma, omdat dit je vertrouwen in het apparaat geeft. En nu voor de beginners: werk 30 seconden hard en neem dan actief rust door bijvoorbeeld te wandelen op een laag tempo op de loopband gedurende 30 seconden.

Hit the machines

Als je een beginner bent in de sportschool, is het squat apparaat een geweldige plek om te beginnen. Voer drie sets van 10 squats uit met een licht gewicht. Ga vervolgens verder met apparaten voor je beenspieren en hamstring.

Cool-down stretches

Het is tijd om terug te gaan naar het stretchgedeelte als cooling down. Houd elke stretch minimaal 20 seconden vast. Wees creatief en verzin je eigen favoriete cool-down stretchroutine. Doe wat het beste voor je lichaam voelt.

Klik hier voor nog meer fitness tips.

Gerelateerd

Alle artikelen
Houd je kinderen actief met deze zomerfitnessactiviteiten

Houd je kinderen actief met deze zomerfitnessactiviteiten

Auteur: Samantha Clayton

Er is een vraag waar veel ouders mee te maken hebben wanneer schoolvakanties komen: hoe houd ik mijn kinderen bezig? Het antwoord begint met het kiezen van de juiste fitnessactiviteiten en sporten voor hun leeftijd. Deze inspanning is de moeite waard, omdat lichaamsbeweging niet alleen je kinderen actief en gezond houdt, maar het kan ook voordelen hebben voor het terug naar school gaan, zoals een bijdrage aan hun prestaties in de klas. Hogere fysieke activiteitsniveaus zijn in verband gebracht met een verbeterde concentratie en geheugen bij studenten.

Lees meer

Efficiënte trainingen voor thuis: de voordelen van HIIT en crosstraining

Efficiënte trainingen voor thuis: de voordelen van HIIT en crosstraining

Auteur: Herbalife Nutrition

Fitnesstrends zijn altijd een hot topic: mensen willen weten wat de nieuwste trainingsprogramma’s zijn waarmee ze in shape kunnen komen. Op dit moment kunnen de leidende trends in de fitnesswereld worden onderverdeeld in twee hoofdgroepen: holistisch en functioneel.

Lees meer

Hoe atleten de angst voor sportprestaties kunnen overwinnen

Hoe atleten de angst voor sportprestaties kunnen overwinnen

Auteur: Herbalife Nutrition

Atleten concentreren zich op verschillende variabelen om ervoor te zorgen dat ze optimaal presteren: een voedzaam en gezond dieet volgen, regelmatig trainen, de juiste supplementen nemen en voldoende rust krijgen. Maar prestatie gaat niet alleen over een optimale fysieke conditie; psychologische factoren spelen ook een belangrijke rol. Wanneer je een wedstrijd, race of competitief evenement hebt, kan je last krijgen van angst voor sportprestaties. Het kan komen in de vorm van overmatige opwinding of nervositeit, wat de besluitvorming en prestaties kan verstoren.

Lees meer