Je beginnershandleiding voor een succesvolle gymsessie

Ben je iemand die gymsessies vermijdt, omdat je niet weet hoe je de apparaten moet gebruiken of je geïntimideerd voelt? Laten we dit jaar van start gaan om met vertrouwen naar de sportschool te gaan! Hier vind je een eenvoudige handleiding die iedereen kan volgen.

Eerst moet je stretchen! Pak een mat, ga zitten en doe een paar eenvoudige stretchoefeningen. Je kunt je zenuwen ook kalmeren door iets te doen dat vertrouwd aanvoelt. Enkele voorbeelden:

Nek stretch: ga rechtop zitten en rol je nek langzaam heen en weer. Houd de stretch aan elke kant vast na een paar rondes.

Bovenrug strekken: maak de spieren in je bovenrug los door je armen wijd uit te slaan en vervolgens ze te laten kruisen.

Kuit stretch: ga rechtop staan ​​en plaats een been voor het andere been. Buig het voorste been langzaam en houd het achterste been recht met de hiel op de vloer. Herhaal dit met het andere been.

Quad stretch: houd iets vast voor evenwicht en terwijl je staat, pak een enkel en trek voorzichtig terug totdat je een stretch in je dijgebied voelt. Herhaal dit aan de andere kant.

Opwarmen met cardio-apparaten

Een hometrainer en een loopband zijn geweldige apparaten om mee te beginnen voor wat eenvoudige cardio. Doe 10 minuten met een gelijkmatig tempo om op te warmen. Als je hulp nodig hebt bij het bedienen van een fitnessapparaat, dan zijn de medewerkers van de sportschool meestal bereid om je op weg te helpen.

Gewichten

Als je opgewarmd bent dan kan je overgaan op de gewichten. Pak een set halters die passen bij jouw fitnessniveau en voer een aantal oefeningen voor het bovenlichaam uit. Kies bij twijfel altijd een lager gewicht - een goede houding kan effectiever zijn dan een zwaarder gewicht. Hier is een voorbeeld van een circuit voor beginners:

  • 15 overhead chest presses
  • 5 bicep curls
  • 15 dead lifts

Herhaal dit tot je niet meer kunt en verhoog het aantal herhalingen wanneer dit mogelijk is.

Cardio

Terug naar de cardio-apparaten. Besteed 20 minuten aan een intervaltraining, waarbij intensief wordt gesport gedurende korte periodes, gevolgd door rustperiodes of een oefening met een lagere intensiteit. Probeer de handmatige instelling te gebruiken in plaats van een vooraf geselecteerd programma, omdat dit je vertrouwen in het apparaat geeft. En nu voor de beginners: werk 30 seconden hard en neem dan actief rust door bijvoorbeeld te wandelen op een laag tempo op de loopband gedurende 30 seconden.

Hit the machines

Als je een beginner bent in de sportschool, is het squat apparaat een geweldige plek om te beginnen. Voer drie sets van 10 squats uit met een licht gewicht. Ga vervolgens verder met apparaten voor je beenspieren en hamstring.

Cool-down stretches

Het is tijd om terug te gaan naar het stretchgedeelte als cooling down. Houd elke stretch minimaal 20 seconden vast. Wees creatief en verzin je eigen favoriete cool-down stretchroutine. Doe wat het beste voor je lichaam voelt.

Klik hier voor nog meer fitness tips.

Gerelateerd

Alle artikelen
Slank blijven met zwaartekracht en timing

Slank blijven met zwaartekracht en timing

Auteur: Samantha Clayton

Denk je dat je fitnessapparatuur nodig hebt om in topconditie te komen? Heb je je training uitgesteld, omdat het moeilijk was om aan fitnessapparatuur in winkels of online te komen? Als je jezelf hierin herkent, dan heb ik goed nieuws voor je, je eigen lichaam is eigenlijk het beste fitnessapparaat dat je hebt. Het gaat overal met je mee, je hebt geen ingewikkelde set-ups en daarom is er nooit een excuus om je dag niet sportief te starten.

Lees meer

Hardlopen: 8 Tips om te starten

Hardlopen: 8 Tips om te starten

Auteur: Herbalife Nutrition

Terwijl sommigen van ons nog steeds vooral thuiswerken, is het makkelijk om het gevoel te krijgen dat we voor altijd binnenshuis opgesloten zitten. We hebben nu vaak wat tijd over en dit kunnen we goed benutten door nieuwe dingen uit te proberen. Wat goed zou zijn is een goede gewoonte op te pakken, zoals regelmatige lichaamsbeweging (vooral cardiotraining). Cardio is belangrijk, dus laten we het hebben over een van de gemakkelijkste manieren om een effectieve cardiotraining aan je fitnessroutine toe te voegen: hardlopen. Hier volgen enkele eenvoudige tips om je op weg te helpen voor het bereiken van je gewenste hardloopdoel.

Lees meer

Hoe je fitness in je thuiswerkplanning krijgt

Hoe je fitness in je thuiswerkplanning krijgt

Auteur: Samantha Clayton

Nu veel regeringen het beleid 'veiliger thuis' toepassen, inclusief voorzieningen voor thuiswerken, is het begrijpelijk dat de verstoringen in onze dagelijkse routines stress of angst kunnen veroorzaken. Voor velen is thuiswerken een nieuwe ervaring, en misschien merk je dat je essentiële tijd mist die je zou moeten nemen voor je welzijn. Daarom is het belangrijk om creatieve manieren te vinden om de hele dag door te blijven bewegen, terwijl je vanuit huis werkt.

Lees meer