Maak tijd voor yoga

Wat betekent het woord ‘yoga’ voor jou? Voor sommige mensen is het stretchen en ontspannen. Voor anderen gaat het om het opbouwen van kracht, flexibiliteit en coördinatie of zelfs een pittige training. Het hangt allemaal af van de yogastijl die je kiest - en er is genoeg om uit te kiezen. Maar vergis je niet: yoga is absoluut een sport met unieke voordelen en uitdagingen.

Dus welke stijl van yoga moet je kiezen? Er zijn er veel om te ontdekken, maar we hebben enkele van de drie basisstijlen geselecteerd, met verschil in energieniveau en uitdaging:

Hatha: op de geest gericht

Hatha yoga stimuleert de verbinding tussen lichaam en geest. Het is een zeer traditionele yogasessie gericht op langzame, gecontroleerde en gefocuste bewegingen terwijl je op je adem let en je geest kalmeert. Voor veel yogi's is hatha de eerste yogastijl die ze zullen ervaren en het blijft vaak een levenslange favoriet voor de volledige lichaam-en-geest-training.

Ashtanga: de dynamische

Er zijn veel variaties op deze stijl, maar traditionele ashtanga-yoga is gebaseerd op een reeks vloeiende bewegingen, elk direct verbonden met de ademhaling. Als je graag een vaste routine volgt, dan is deze energieke, versterkende yogastijl iets voor jou. Ashtanga-liefhebbers houden zo van deze stijl vanwege de stress verlichtende effecten vanwege de fysieke uitdaging.

Bikram: de uitdagende

Bikram yoga (of hot yoga) is erg uitdagend. Het is zeer nauw gebaseerd op traditionele ashtanga-yoga, maar met het toegevoegde element van warmte. Bikram stimuleert het lichaam door zweet, terwijl de verwarmde omgeving helpt bij het verdiepen van rekoefeningen en op zijn beurt de flexibiliteit, tonus en kracht verbetert. Hoewel het niet ideaal is voor beginners, zeggen degenen die deze stijl beoefenen vaak dat er geen weg terug is!

Welke stijl je ook kiest, yoga is een vorm van lichaamsbeweging die je kan helpen tegelijkertijd fysieke en mentale kracht op te bouwen. En, zoals yogi's je zullen vertellen, is het een constant evoluerende workout die elke dag zowel uitdagend als bevredigend kan zijn.

Nog meer fitness tips? Klik hier.

Gerelateerd

Alle artikelen
Efficiënte trainingen voor thuis: de voordelen van HIIT en crosstraining

Efficiënte trainingen voor thuis: de voordelen van HIIT en crosstraining

Auteur: Herbalife Nutrition

Fitnesstrends zijn altijd een hot topic: mensen willen weten wat de nieuwste trainingsprogramma’s zijn waarmee ze in shape kunnen komen. Op dit moment kunnen de leidende trends in de fitnesswereld worden onderverdeeld in twee hoofdgroepen: holistisch en functioneel.

Lees meer

Hoe atleten de angst voor sportprestaties kunnen overwinnen

Hoe atleten de angst voor sportprestaties kunnen overwinnen

Auteur: Herbalife Nutrition

Atleten concentreren zich op verschillende variabelen om ervoor te zorgen dat ze optimaal presteren: een voedzaam en gezond dieet volgen, regelmatig trainen, de juiste supplementen nemen en voldoende rust krijgen. Maar prestatie gaat niet alleen over een optimale fysieke conditie; psychologische factoren spelen ook een belangrijke rol. Wanneer je een wedstrijd, race of competitief evenement hebt, kan je last krijgen van angst voor sportprestaties. Het kan komen in de vorm van overmatige opwinding of nervositeit, wat de besluitvorming en prestaties kan verstoren.

Lees meer

Streamen en stretchen: 5 eenvoudige stretchoefeningen om te doen tijdens het tv kijken

Streamen en stretchen: 5 eenvoudige stretchoefeningen om te doen tijdens het tv kijken

Auteur: Samantha Clayton

Laten we eerlijk zijn, na een lange dag gewerkt te hebben of voor anderen gezorgd te hebben, kijken we er allemaal naar uit om op de bank neer te ploffen en naar onze favoriete tv-programma's te kijken. Maar de hele dag zitten resulteert in stijve gewrichten tijdens het bewegen, waardoor mensen hun spieren langer en sterker maken om blessures te verminderen, vooral naarmate we ouder worden. Volgens American College of Sports Medicine (ACSM) moeten volwassenen twee tot drie keer per week flexibiliteitsoefeningen doen. Maar velen van ons vinden het moeilijk om te stretchen in een drukke week. Overweeg dit: door slechts vijf eenvoudige oefeningen per avond te doen, kan je aan je training beginnen en niks van je favoriete show missen.

Lees meer