Yoga sessie

Maak tijd voor yoga

Wat betekent het woord ‘yoga’ voor jou? Voor sommige mensen is het stretchen en ontspannen. Voor anderen gaat het om het opbouwen van kracht, flexibiliteit en coördinatie of zelfs een pittige training. Het hangt allemaal af van de yogastijl die je kiest - en er is genoeg om uit te kiezen. Maar vergis je niet: yoga is absoluut een sport met unieke voordelen en uitdagingen.

Dus welke stijl van yoga moet je kiezen? Er zijn er veel om te ontdekken, maar we hebben enkele van de drie basisstijlen geselecteerd, met verschil in energieniveau en uitdaging:

Hatha: op de geest gericht

Hatha yoga stimuleert de verbinding tussen lichaam en geest. Het is een zeer traditionele yogasessie gericht op langzame, gecontroleerde en gefocuste bewegingen terwijl je op je adem let en je geest kalmeert. Voor veel yogi's is hatha de eerste yogastijl die ze zullen ervaren en het blijft vaak een levenslange favoriet voor de volledige lichaam-en-geest-training.

Ashtanga: de dynamische

Er zijn veel variaties op deze stijl, maar traditionele ashtanga-yoga is gebaseerd op een reeks vloeiende bewegingen, elk direct verbonden met de ademhaling. Als je graag een vaste routine volgt, dan is deze energieke, versterkende yogastijl iets voor jou. Ashtanga-liefhebbers houden zo van deze stijl vanwege de stress verlichtende effecten vanwege de fysieke uitdaging.

Bikram: de uitdagende

Bikram yoga (of hot yoga) is erg uitdagend. Het is zeer nauw gebaseerd op traditionele ashtanga-yoga, maar met het toegevoegde element van warmte. Bikram stimuleert het lichaam door zweet, terwijl de verwarmde omgeving helpt bij het verdiepen van rekoefeningen en op zijn beurt de flexibiliteit, tonus en kracht verbetert. Hoewel het niet ideaal is voor beginners, zeggen degenen die deze stijl beoefenen vaak dat er geen weg terug is!

Welke stijl je ook kiest, yoga is een vorm van lichaamsbeweging die je kan helpen tegelijkertijd fysieke en mentale kracht op te bouwen. En, zoals yogi's je zullen vertellen, is het een constant evoluerende workout die elke dag zowel uitdagend als bevredigend kan zijn.

Nog meer fitness tips? Klik hier.

Gerelateerd

Alle artikelen
Ontdek deze leuke en originele manier om calorieën te verbranden en je lichaam te versterken!

Ontdek deze leuke en originele manier om calorieën te verbranden en je lichaam te versterken!

Auteur: Herbalife Nutrition

Velen van jullie kennen Zumba wel al, een fitnessdans die salsa, merengue en andere Latin dansen combineert. Er is een afgeleide die in het zwembad wordt gedaan: aqua Zumba! Ontdek deze leuke en originele manier om calorieën te verbranden en je lichaam te versterken!

Lees meer

Mindfulness: Hoe om te gaan met stress door middel van yoga en meditatie

Mindfulness: Hoe om te gaan met stress door middel van yoga en meditatie

Auteur: Samantha Clayton

In onze snelle, gestresste maatschappij is er behoefte aan hulpmiddelen en strategieën voor mindfulness om de stress en de druk van werk en leven in balans te houden. Mindfulness, vaak gebruikt als een therapeutische techniek, is een mentale toestand bereiken door je te concentreren op de huidige situatie, terwijl je rustig je gevoelens, gedachten, en lichamelijke gevoelens erkent en aanvaardt.

Lees meer

Beweeg elke dag 30 minuten

Beweeg elke dag 30 minuten

Auteur: Herbalife Nutrition

30 minuten stevig wandelen per dag is het minimum dat wordt aanbevolen door het nationale gezondheidsprogramma. Maar 30 minuten per dag bewegen is niet voor iedereen weggelegd. Toch hoef je alleen maar een paar gewoonten in je dagelijkse leven te veranderen om dit te bereiken.

Lees meer