Drinking Shake PDM

Meer proteïnen binnenkrijgen. Hoe doe je dat?

Of je nu op gewicht wilt blijven, af wilt vallen of aan wilt komen, jouw lichaam heeft altijd behoeften aan eiwitten, beter bekend als proteïne. Proteïne is een belangrijke voedingsstof en bevat aminozuren waar je lichaam niet zonder kan. Als je in je voeding voortdurend een tekort aan proteïne zou hebben, dan zou je lichaam geen andere keuze hebben dan te beginnen met het afbreken van proteïnen in je lichaam om de aminozuren te leveren die noodzakelijk zijn om de meest vitale lichaamseiwitten te produceren. Terwijl dit proces van aanmaken en afbreken voortdurend in je lichaam plaatsvindt, werkt het systeem alleen zolang er voldoende aminozuren uit de voeding komen om de twee processen in balans te houden. Bij een gezond dieet is het dus noodzaak om je proteïne-inname te controleren.

Verschillende soorten proteïnen

Proteïnen kunnen onderverdeeld worden in verschillende soorten. Van de 20 aminozuren die je lichaam gebruikt om lichaamseiwitten aan te maken, worden er negen ‘essentieel’ genoemd. Deze moeten uit je voeding komen, omdat je lichaam ze niet kan aanmaken. De resterende 11 aminozuren kan je lichaam wel aanmaken. Proteïnen die afkomstig zijn uit dierlijke bronnen, zoals vlees, vis, gevogelte, eieren, melk en melkproducten, bevatten allemaal essentiële aminozuren, dus worden deze aangeduid als ‘complete’ proteïnen. Er bestaan ook plantaardige eiwitten, zoals peulvruchten, noten en volkorengranen, maar deze missen essentiële aminozuren, waardoor ze als ‘incompleet’ worden beschouwd. Toch zijn er ook plantaardige eiwitten die hier wel aan voldoen, zoals sojabonen en ander eiwitrijk voedsel afkomstig van soja, zoals tofu, tempeh, sojamelk of sojaproteïnepoeders. Wees je er bij de volgende boodschap dus van bewust welke plantaardige eiwitten je laat liggen en welke je meeneemt.

Hoeveel proteïne heb je nodig?

De precieze hoeveelheid proteïne die je nodig hebt is afhankelijk van je gewicht, leeftijd en omstandigheden. Daarnaast verschilt de behoefte ook nog eens per persoon. De ene persoon heeft nu eenmaal meer spierweefsel dan de ander. Bovendien kan het zo zijn dat de ene persoon meer aminozuren uit eiwit in eten benut dan de ander. Gemiddeld hebben gezonde mensen per kilogram lichaamsgewicht 0,8 gram proteïne per dag nodig. Met een simpele rekensom heeft iemand van 80 kg dus zo’n 64 gram eiwit nodig. Duur- en krachtsporters, zoals schaatsers, zwemmers en vechtsporters hebben wat meer eiwit nodig. Duursporters hebben ongeveer 1,2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag nodig. Krachtsporters hebben ongeveer 1,7 gram per kilo lichaamsgewicht nodig. Jouw eiwitinname verhogen kan bijvoorbeeld met extra kwark of yoghurt, een beker melk, wat kipfilet, tofu en een extra portie noten of bonen. Houd er in jouw dieet rekening mee dat in elk gerecht of tussendoortje dat je eet een eiwitrijke toevoeging zit. Als je niet in de gelegenheid bent om gezonde voedingsmiddelen uit eten te halen, kan een proteïneshake of proteïnesupplement, zoals Pro 20 Select uitkomst bieden.

Pro 20 Select

Proteïne is essentieel voor de goede functie van de cellen en voor de groei en het herstel van het weefsel. Ons lichaam kan proteïne niet opslaan, dus is het van belang dat we dagelijks genoeg proteïne eten. Zorg er dus voor dat je elke dag verschillende voedingsmiddelen eet om je proteïneinname te verhogen. Een product dat daarbij kan helpen is Pro 20 Select.

Wil je meer weten over proteïne en aminozuren? Klik hier

Optiegeel

Gerelateerd

Alle artikelen
Hoe kan ik snel rehydrateren? Dit zijn creatieve manieren om je vochtinname te verhogen

Hoe kan ik snel rehydrateren? Dit zijn creatieve manieren om je vochtinname te verhogen

Auteur: Susan Bowerman

Heb je net een lange duurloop, trainingssessie of yogales achter de rug? Zorg ervoor dat je voldoende vocht drinkt! Na een zware training moet vochtverlies worden aangevuld, daarom is het zo belangrijk om te rehydrateren. Dit geldt vooral tijdens de hete zomermaanden, omdat warmte en vochtigheid het vochtverlies kunnen versnellen en het nog moeilijker maken om goed gehydrateerd te blijven.

Lees meer

6 proteïnerijke Herbalife24 recepten om te proberen

6 proteïnerijke Herbalife24 recepten om te proberen

Auteur: Susan Bowerman

Wist je dat veel van onze Herbalife24® proteïneproducten verwerkt kunnen worden in unieke, heerlijke recepten? Van shakes tot gebakken lekkernijen, we hebben een aantal van de beste recepten verzameld waarin onze proteïneproducten verwerkt zijn.

Lees meer

Dit is hoeveel proteïne jij per dag nodig hebt

Dit is hoeveel proteïne jij per dag nodig hebt

Auteur: Susan Bowerman

Het woord "proteïne" is afgeleid van het Griekse woord "protos", wat "eerste in rang of positie" betekent - en dat is niet voor niets. Proteïne vervult zo veel belangrijke functies in het lichaam dat het van vitaal belang is om in de dagelijkse behoefte te voorzien, die van persoon tot persoon nogal kan verschillen.

Lees meer