Voor welke racketsport kies jij?

Tennis, badminton, squash, tafeltennis (pingpong)…: aan racketsporten geen gebrek. Maar welke te kiezen? Lees dit artikel voor meer informatie over de verschillende racketsporten. En maak aan het einde van dit artikel een weloverwogen beslissing.

De voordelen van racketsporten

Racketsporten brengen veel zijwaartse bewegingen met zich mee: ze werken dus op de adductoren (de adductoren van het bovenbeen zijn de spieren in de heup).

Bij racketsporten zijn bovendien minimaal twee mensen betrokken: we zijn altijd gemotiveerder en ijveriger als we met een partner (ook als koppel) sporten dan alleen!

Daarnaast zijn racketsporten best leuk (je speelt met een bal of een shuttle) en je kan je hoofd leegmaken (het concentratieniveau moet altijd hoog zijn).

Badminton

Badminton wordt niet alleen op het strand of in een tuin gespeeld. Het bijzondere, in vergelijking met andere racketsporten, is dat het met een shuttle (en niet met een bal) gespeeld wordt. Het vliegwiel heeft unieke aerodynamische eigenschappen.

Deze sport vereist een uitstekende fysieke conditie, een goede techniek en een ontwikkeld tactisch gevoel: het is inderdaad de snelste racketsport ter wereld!

Om precies te zijn, badminton wordt gekenmerkt door snelle en korte bewegingen (sprints, stops, richtingsveranderingen, sprongen...) waardoor de beoefenaars van deze sport hun bewegingssnelheid en hun cardio-respiratoire capaciteiten kunnen ontwikkelen.

Waarom kiezen voor badminton?

  • Omdat het een trendy sport is.
  • Omdat het effectief is in het verbranden van calorieën: tot 480 calorieën per spel.
  • Ter versteviging van de billen en dijen.

Tennis

Tennis, de racketsport bij uitstek! Net als badminton is het een complete sport, waarbij fysiek (bewegingen zijn talrijk, en je moet de bal raken door je kracht te gebruiken), techniek (de verschillende slagen - serveren, forehand, backhand, smash, enz. - worden gespeeld door verschillende effecten op de bal te geven - lift, slice, demping... - en door rekening te houden met de verschillende soorten ondergrond (hard, gravel, gras...) en tactieken centraal staan.

Waarom kiezen voor tennis?

  • Omdat het de meest prestigieuze racketsport is, met veel velden.
  • Om calorieën te verbranden: van 400 tot 700 per uur.
  • Omdat het, het hele lichaam traint (benen, borst, buikspieren).

Squash

Minder bekend dan tennis en badminton, squash verdient je volle aandacht! Deze sport wordt gespeeld op een speelveld geheel omgeven door muren waarop de (rubberen) bal kan stuiteren. Een ander verschil met andere racketsporten is dat er geen net is: de spelers spelen in dezelfde ruimte en spelen om de beurt.

Waarom kiezen voor squash?

Calorieën verbranden: het is bijna de meest effectieve racketsport. Met 600 tot 920 verbrande calorieën per uur doet alleen de Baskische pelota het beter (800 tot 950)! Het is in ieder geval een van de sporten die de meeste calorieën verbruikt.

  • Omdat je weinig tijd hebt: een squashsessie is over het algemeen korter dan bij andere racketsporten (gevolg van het zeer intensieve karakter van deze sport).
  • Om je cardiopulmonale capaciteiten en je uithoudingsvermogen te verbeteren.
  • Omdat het, het hele lichaam traint: benen, dijen, billen, schouders, armen en rug.
  • Omdat het toegankelijk is: leren gaat snel en gemakkelijk (de regels zijn simpel). Een nieuwe beoefenaar zal heel snel plezier beleven. Wees echter voorzichtig, je hebt een ​​goede fysieke conditie nodig om aan de slag te gaan!

Tafeltennis (of pingpong)

Deze sport van Britse oorsprong (ja, het is geen sport die in Azië is gecreëerd!) wordt gespeeld rond een tafel.

Tafeltennisspelers leveren snelle, scherpe slagen om rally's te winnen, wat het een bijzonder leuke sport maakt.

Waarom tafeltennissen?

  • Omdat het energieverbruik lager is dan bij andere racketsporten: tafeltennis is daarom een ​​goede toegangspoort tot de racketsporten. Op hoog niveau is het energieverbruik natuurlijk wel hoog!
  • Om je concentratie te ontwikkelen (reflex, behendigheid en coördinatie): deze sport van snelheid en precisie vereist een zeer hoge concentratie, wat nuttig zal zijn voor op het werk, in de klas of om je stress te beheersen.

En jij, welke racketsport zal jij gaan beoefenen?

Benieuwd naar andere cardiosporten? Klik hier voor meer informatie.

Gerelateerd

Alle artikelen
Wanneer is de beste tijd om te trainen?

Wanneer is de beste tijd om te trainen?

Auteur: Herbalife Nutrition

Ochtend, middag of avond: wanneer train je het beste? Als je met een fysieke activiteit begint, dan vraag je je misschien af wat de beste tijd is voor in je schema. Hier zijn wat tips voor het maken van de juiste keuze!

Lees meer

3 geheimen voor een platte buik

3 geheimen voor een platte buik

Auteur: Samantha Clayton

Droom je van een platte buik? Wij laten je zien hoe je je buikspieren kunt versterken.Heb je je dromen van een platte buik opgegeven? De buikspieren in een chocoladereep zijn zeker indrukwekkend. Maar als je alleen op zoek bent naar een platte buik, zijn hier drie Herbalife Nutrition-geheimen die je zullen helpen je buikspieren snel te versterken.

Lees meer

Goede gewoontes om voor je rug te zorgen tijdens het thuiswerken

Goede gewoontes om voor je rug te zorgen tijdens het thuiswerken

Auteur: Herbalife Nutrition

Regelmatig stretchen zal je dagelijks wellness bieden, maar als je niet een paar goede gewoonten aanneemt, zullen de voordelen vluchtig zijn. Hier zijn enkele tips voor het verzorgen van je rug tijdens het telewerken!

Lees meer