Voorkom fouten tijdens het fitnessen

Wanneer je goede fitnessresultaten wilt behalen en deze langdurig wilt behouden, dien je veelgemaakte trainingsfouten te vermijden. Vandaag navigeren we langs enkele veelvoorkomende fitness- valkuilen, zodat je op het goede spoor kunt blijven met je fitnessdoelen en resultaten

1. Te gauw snel willen gaan
Trainingsverloop, vooral als het om volume en intensiteit gaat, is één van de grootste valkuilen. Méér is niet altijd de beste keus, vooral als het gaat om oefeningen die een hoge impact hebben, zoals box jumps en jumping jack.

De uitspraak ‘less is more’ is vaak van toepassing op veel zaken die met fitness te maken hebben. Push jezelf tijdens jouw training, maar luister naar uw lichaam zodat je weet wanneer je wat moet afremmen. Probeer het intensiteitsniveau gedurende een aantal weken op een vast niveau te handhaven. Wanneer dat comfortabel begint aan te voelen, is het tijd om naar het volgende niveau te schakelen.

2. Uw favoriete oefeningen herhalen
Letsel door overbelasting komt vaak voor bij sporters en zelfs bij niet-sporters. De belangrijkste reden waardoor mensen daarmee te maken krijgen, is omdat zij te vaak repetitieve bewegingen maken. Sporters hebben meestal een team om hen bij het omzeilen van herhalingen te helpen, wat een noodzakelijk onderdeel is van hun sportvoorbereiding. Tenzij je aan het voor een evenement traint, luidt het advies: Wanneer je een dag High-impact oefeningen doet, doe dan de volgende dag Low-impactbewegingen. Verandering van spijs doet eten, dus verras uw lichaam door oefeningen af te wisselen. Zorg goed voor uw lichaam.

3. Ga het tillen van al te zware lasten uit de weg
Laat je niet verleiden tot het tillen van gewichten die te zwaar voor je zijn. Een goede manier om erachter te komen of een gewicht te zwaar is, is naar uw lichaam te luisteren. Wanneer je het niet in een soepele, niet-schokkerige beweging kunt optillen, geen goede stand kunt vasthouden of wanneer u de behoefte voelt om je adem in te houden, is dat een duidelijke indicatie dat je het gewicht dient te verlagen. Ik ben een grote fan van gewichtheffen, maar het is een must jezelf de bewegingspatronen zonder gewichten eigen te maken voordat je de platen op de halterstang laadt.

4. Spontaan meedoen met een Snelle Sport
Even meespelen met een snelle basketbal- of een voetbalwedstrijd in de plaatselijke sportschool of in het park kan heel leuk zijn. Maar als je al maanden op de bank heeft gehangen of de hele dag achter jouw bureau zit, is het wellicht toch geen goed idee. De kans is groot dat uw knieën, heupen en achillespees niet de benodigde conditie hebben voor de stop-start en zijwaartse bewegingen die horen bij het spelen in een snelle sport.

Ik wil je aanmoedigen om plezier te hebben en te spelen omdat activiteiten, vooral wanneer het teamsporten betreft, heel leuk kunnen zijn. Zorg er wel voor dat je tijd besteedt aan het voorbereiden van jouw lichaam voordat je het veld opgaat. Doe dynamische- en rekbewegingen om jouw lichaam op te warmen, en wees niet te fanatiek tijdens de eerste paar wedstrijden. Zodra jouw lichaam gewend is aan meer bewegen, kun je jouw innerlijke atleet ontdekken en de intensiteit van je spel verhogen.

Gerelateerd

Alle artikelen
De stressreactie: Wat is het en hoe kun je het tegengaan?

De stressreactie: Wat is het en hoe kun je het tegengaan?

Auteur: Herbalife Nutrition

Door Dr. Kent Bradley, Chief Health and Nutrition Officer, Herbalife Nutrition. Wist je dat ons lichaam geen onderscheid maakt tussen stressbronnen - het reageert gewoonweg op de stress. Dus, of deze stress nu voortkomt uit een feitelijke gebeurtenis - zoals een auto die je bijna raakt - of gewoon een gedachte; 'ik vraag me af of ik ooit door een auto zal worden aangereden', het lichaam kan op een vergelijkbare manier reageren. In deze tijden waarin er zoveel onzekerheid is, kan stress een enorme impact hebben op ons lichaam.

Lees meer

Het belang van mindfullness bij stressbeheersing

Het belang van mindfullness bij stressbeheersing

Auteur: Herbalife Nutrition

Een nieuwe studie(1) toont aan dat depressie en stress, als dit niet kan worden beheerst, een negatief effect kan hebben op de stofwisseling en zelfs de effecten van gezonde voedingskeuzes teniet kunnen doen. Zeker nu we allemaal gedwongen binnen zitten en veel verschillende ballen in de lucht moeten houden is dit enorm belangrijk. Het is dus de moeite waard om je in mindfulness te verdiepen en het ‘zweverige’ vooroordeel los te laten.

Lees meer

Kenneth loopt de zwaarste marathon op aarde

Kenneth loopt de zwaarste marathon op aarde

Auteur: Herbalife Nutrition

De altijd sportieve Kenneth was door een verbrijzelde rugwervel en een zware rugoperatie even helemaal uit de running. Met een ijzeren plaat in zijn rug kwam hij vele kilo’s aan en stond zijn sportieve leven even stil. Zijn passie voor sport verdween echter niet. Toen hij op 36-jarige leeftijd, door een bootcamp bij hem in de buurt, kennismaakte met de producten van Herbalife Nutrition, kwam er een flinke ommezwaai.

Lees meer