Indoor cycling

Waarom beginnen met indoor fietsen?

We weten dat fietsen goed is om af te vallen en je gewicht onder controle te houden, om spieren op te bouwen en je uithoudingsvermogen te verbeteren. Wat dacht je ervan om op de ... indoorfiets te stappen? Of je nu een wielrenner bent of niet, indoor fietsen kan voor jou interessant zijn. Iedereen kan plezier ondervinden met fietsen. Ook als dat in de sportschool is.

Indoor fietsen

Zoals aangegeven bestaat indoor fietsen uit trappen in een sportschool, meestal tijdens groepssessies. Gezamenlijk worden de sessies gepland en georganiseerd door een coach die je begeleidt in de warming-up en werkfase (afwisselend tussen intensiteit en herstel).

De indoorfiets voor wielrenners

Waarom zou je je opsluiten in een kamer of thuis als je een fan bent van een sportactiviteit die buiten wordt beoefend? Er zijn genoeg redenen!

1. Het weer is echt slecht. Wanneer het echt te warm is (hittegolf in de zomer) of de weersomstandigheden te winters zijn (sneeuw, ijs, stortregen ...), laat de indoorfiets je toe om je sport voort te zetten of je trainingsplan voort te zetten.

2. Met de indoor bike ben je alleen gefocust op je sessie. Niet op het verkeer, niet op de toestand van de weg, niet op welke richting te nemen, niet op andere weggebruikers. Alleen op je sessie. Kortom, het stelt je in staat om specifieke trainsessies te hebben, wat ideaal is voor vooruitgang.

3. Tijdens deze sessies, als ze in een groep worden gehouden, kan een groep samen fietsen zonder in hetzelfde tempo te hoeven fietsen.

Waarom zou je indoor fietsen als je normaal niet fietst?

De indoorfiets heeft qua voordelen een aantal dingen gemeen met de outdoorfiets:

  • Lichaamsbeweging het hele jaar door mogelijk
  • Lage impact op de gewrichten
  • Je kiest de intensiteit van je sessies: iedereen kan het, ieder traint op zijn eigen niveau

Je kunt jezelf doelen stellen:

Verbrand calorieën om af te vallen of beheers het met de indoorfiets

Om calorieën te verbranden tijdens het sporten, wissel je perioden van hoge intensiteit en lage intensiteit af door de weerstandsniveaus tijdens dezelfde sessie te variëren.

Fietsen is dus een alternatief en een aanvulling op buiten fietsen, hardlopen, fitnesssessies (HiiT / high intensity interval training, Tabata, springtouw, etc.).

Verfijn met de indoorfiets

Fietsen stelt je in staat om je figuur te verfijnen door slanker te worden, meer gespierde billen, een plattere buik en gedefinieerde buikspieren.

Natuurlijk kunnen deze resultaten worden gezien als onderdeel van een evenwichtige levensstijl en gevarieerde en verantwoorde voeding: het gaat hand in hand!

Versterk je spieren met fietsen

Als het je doel is om spieren op te bouwen, zoek dan de instelling die voor jou werkt - dat wil zeggen, totdat je een moeilijk niveau vindt, maar waarmee je in een goed tempo kunt blijven bewegen.

De indoorfiets blijkt een relevant alternatief te zijn voor je krachttraining die vooral gericht is op het onderlichaam (dimensie inbegrepen in bijvoorbeeld burpees), Tabata benen en billen, enz.

Verbeter je uithoudingsvermogen door te fietsen

Indoor fietsen is ook fundamenteel een cardiovasculaire activiteit. Hierdoor versterk je je cardiovasculaire capaciteiten en je uithoudingsvermogen. Dit doel wordt gemakkelijker bereikt tijdens langere sessies.

Indoor fietsen is een interessant alternatief voor “klassiek” fietsen, lange hardloop- en trailritten, wandelen en hiken, zwemmen, langlaufen, aquarunning of aquabiking, tot roeisessies...

Dus, ben je klaar om je conditie te verbeteren met de indoorfiets?

Nog meer workout tips? Klik hier voor meer informatie.


Gerelateerd

Alle artikelen
Ontdek deze leuke en originele manier om calorieën te verbranden en je lichaam te versterken!

Ontdek deze leuke en originele manier om calorieën te verbranden en je lichaam te versterken!

Auteur: Herbalife Nutrition

Velen van jullie kennen Zumba wel al, een fitnessdans die salsa, merengue en andere Latin dansen combineert. Er is een afgeleide die in het zwembad wordt gedaan: aqua Zumba! Ontdek deze leuke en originele manier om calorieën te verbranden en je lichaam te versterken!

Lees meer

Mindfulness: Hoe om te gaan met stress door middel van yoga en meditatie

Mindfulness: Hoe om te gaan met stress door middel van yoga en meditatie

Auteur: Samantha Clayton

In onze snelle, gestresste maatschappij is er behoefte aan hulpmiddelen en strategieën voor mindfulness om de stress en de druk van werk en leven in balans te houden. Mindfulness, vaak gebruikt als een therapeutische techniek, is een mentale toestand bereiken door je te concentreren op de huidige situatie, terwijl je rustig je gevoelens, gedachten, en lichamelijke gevoelens erkent en aanvaardt.

Lees meer

Beweeg elke dag 30 minuten

Beweeg elke dag 30 minuten

Auteur: Herbalife Nutrition

30 minuten stevig wandelen per dag is het minimum dat wordt aanbevolen door het nationale gezondheidsprogramma. Maar 30 minuten per dag bewegen is niet voor iedereen weggelegd. Toch hoef je alleen maar een paar gewoonten in je dagelijkse leven te veranderen om dit te bereiken.

Lees meer