Wat zijn functionele theeën en waarom zou je ze drinken?

Het drinken en serveren van thee is een dagelijkse praktijk voor mensen over de hele wereld. Het nuttigen ervan kent vele ceremonies en tradities. De voordelen van het drinken van thee gaan verder dan de kunst van het bereiden en het opsnuiven van het aroma. Groene, zwarte en kruidenthee bevatten fytonutriënten, dit zijn verbindingen die planten niet alleen hun kleur, smaak en aroma geven, maar ook goed kunnen zijn voor de menselijke gezondheid. Sommige theefabrikanten voegen zelfs vitaminen en functionele kruiden toe aan thee die al goed voor je is. Beschouw ze als een andere soort functionele thee. Van groene thee met een vleugje fruit tot "energie"- en "bedtijd"-melanges, er zijn tientallen soorten functionele theeën om uit te kiezen. Hier zijn een paar bewezen functionele theeën om in je kast te hebben.

Groene en zwarte thee

Drink een kopje groene thee om de antioxidantwerking te ondersteunen. Groene thee wordt gemaakt van de Camellia sinensis plant en bevat vier bestandsdelen, genaamd catechinen, die deel uitmaken van familieverbindingen die bekend staan als flavonoïden.

Wil je de voedingsvoordelen van groene thee met een energieboost? Kies dan voor zwarte thee. Deze bevat twee tot drie keer zoveel cafeïne als groene thee (afhankelijk van de trektijd), met vergelijkbare gezondheidseigenschappen.

De "functionele" bestanddelen van zwarte thee kunnen ook het risico op beroertes verminderen. Onderzoekers van de University of California Los Angeles voerden een op bewijs gebaseerd onderzoek uit van negen studies waaraan in totaal 195.000 mensen deelnamen, waaronder 4.378 gevallen van beroerte. De gegevens toonden aan dat het drinken van 3 koppen zwarte thee het risico op een beroerte met 21 procent verminderde. Onderzoekers speculeerden dat EGCG, de belangrijkste catechine van de thee, een factor was die daartoe bijdroeg.

Groene, zwarte en witte thee bevatten allemaal L-Theanine, wat de reden is dat thee je een energie boost geeft zonder de koffie kriebels.

Kamille

Kamille bevordert ontspanning en een rustige slaap. De slaapverwekkende effecten van kamille hebben te maken met de flavonoïde apigenine, die zich bindt aan bepaalde receptoren in de hersenen, waardoor je slaperig wordt.

Kamille heeft ook ontstekingsremmende eigenschappen. Onderzoekers van de Case Western Reserve University in Cleveland, Ohio, onderzochten de ontstekingsremmende effecten van kamillethee. Zij ontdekten dat kamille een activiteit vertoonde die vergelijkbaar is met die van niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID's).

Lavendel

Net zoals essentiële lavendelolie ontspanning en slaap bevordert, heeft het drinken van lavendelthee kalmerende voordelen. Het inademen van de stoom van lavendelthee kan de activiteit van het zenuwstelsel vertragen, waardoor ontspanning wordt bevorderd, volgens het University of Maryland Medical Center.

Aromatherapeuten gebruiken lavendel om hoofdpijn, zenuwaandoeningen en uitputting te behandelen. Andere natuurgeneeskundigen raden het aan in een bad om spier- en gewrichtspijn te behandelen. Probeer eens een kopje lavendelthee voordat je naar bed gaat en voel je zorgen wegsmelten.

Pepermunt

Drink een dampende kop pepermuntthee voor een algehele spijsvertering bevorderende werking. Pepermunt is een van de beste theesoorten voor de spijsvertering en staat erom bekend maagpijn, krampen en brandend maagzuur te verzachten.

Verfrissende pepermunt bevat menthol, dat slijm kan afbreken en verdunnen. De volgende keer dat je verkouden bent, inhaleer de stoom voordat je opdrinkt.

Gember

Gember geeft niet alleen pit aan gebakken gerechten en roerbakgerechten, het kalmeert ook je maag. Gember bevat ten minste 14 bioactieve verbindingen die vele gezondheidsvoordelen opleveren.

Gember bevat een hoog gehalte aan antioxidanten, wat de gezondheid van het hart ten goede komt. Het wordt ook beschouwd als een ontstekingsremmend kruid. Gegevens suggereren dat het de pijngevoeligheidsreceptoren matigt, wat artritisstijfheid kan helpen verlichten.

Het meest bekende voordeel van gember is echter het verlichten van maagklachten. Uit een van de vele onderzoeken naar gember is gebleken dat zwangere vrouwen die gembersupplementen gebruikten minder last hadden van braken en misselijkheid dan de placebogroep, zonder bijwerkingen.

Groene, zwarte en kruidentheesamenstellingen mogen dan heilzame eigenschappen hebben, maar het ritueel van het zetten van thee heeft ook een plaats in een gezonde levensstijl. Een warme kop thee is een calorie- en alcoholvrije manier om te ontspannen aan het eind van de dag en het is een geweldige manier om gehydrateerd te blijven.

Instant theedrank

De instant theedrank van Herbalife Nutrition is een verfrissende kruidendrank met 51 mg cafeïne om je te helpen je concentratie te verhogen wanneer je dat het meeste nodig hebt. Het is caloriearm, bevat groene en zwarte thee en is heerlijk om zowel koud als warm van te genieten.

Thee is een goede en lekkere manier om aan je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid water te komen. Vind je het moeilijk om veel te drinken? Lees hier meer tips om meer water te drinken en gehydrateerd te blijven: https://www.mylifeherbalife.nl/artikelen/vier-manieren-om-meer-water-te-drinken-en-gehydrateerd-te-blijven/

Gerelateerd

Alle artikelen
Hoe beïnvloedt de spijsvertering onze sportprestaties?

Hoe beïnvloedt de spijsvertering onze sportprestaties?

Auteur: Susan Bowerman

Er zijn talloze manieren waarop je sportprestaties en trainingsplannen kunnen ontsporen: blessures, uitputting en uitdroging, om er maar een paar te noemen. Maar wist je dat de spijsvertering ook een belangrijke rol speelt?

Lees meer

Alles wat je moet weten over zonnebrandcrème

Alles wat je moet weten over zonnebrandcrème

Auteur: Laura Chacon-Garbato

We horen vaak over het belang van zonnebrandcrème, bijvoorbeeld dat als we ons niet tegen de zon beschermen, we kunnen verbranden, tekenen van vroegtijdige veroudering kunnen krijgen en natuurlijk het risico lopen een huidziekte. Maar hoeveel en hoe vaak moeten we zonnebrandcrème gebruiken? Deze gids zal je helpen de basisprincipes van SPF en UV-straling te begrijpen. Bovendien zullen we ook andere veelgestelde vragen en mythes bespreken in verband met zonnebescherming.

Lees meer

Het verschil tussen probiotica en prebiotica

Het verschil tussen probiotica en prebiotica

Auteur: Susan Bowerman

Je zou kunnen denken dat je spijsvertering alleen dient om je te helpen bij het verwerken van de voedingsstoffen in je voedsel, maar het doet veel meer dan dat. In feite wordt je maagdarmkanaal het 'tweede brein' genoemd, dit is een complex systeem dat allerlei soorten informatie van en naar je 'eerste' brein verzendt en ontvangt. De "hersenen" in je darmen hebben een verscheidenheid aan receptoren die informatie verzamelen over aandoeningen in jouw spijsverteringskanaal. Het stuurt vervolgens signalen naar je 'eerste' brein, die die informatie gebruikt om de spijsvertering te regelen.

Lees meer