Van de bank af en het veld op: onze kinderen laten bewegen

Een van de meest positieve aspecten van lichaamsbeweging - naast gezondheidsvoordelen - is dat het echt leuk kan zijn. Elk kind dat zomermiddagen buitenshuis doorbrengt, met een bal speelt, schaatst of fietst, kan dit bevestigen. Auto's, technologie en entertainment hebben echter drastisch onze lichaamsbeweging veranderd.

We bevinden ons op een punt waarop het normaal is om overdag niet te bewegen. We hebben een zittende levensstijl genormaliseerd en lopen dus het risico beslissingen te nemen die niet goed zijn voor het menselijk lichaam.

En als het gaat om kinderen en sporten, dan wordt het beeld niet beter. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zijn er 41 miljoen baby's en jonge kinderen met overgewicht of obesitas. Als de huidige trends doorzetten, zal dat aantal toenemen tot 70 miljoen in 2025.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat kinderen een gezondere levensstijl gaan leiden? Hoe jonger je kinderen lichamelijke activiteit en goede voedingsgewoonten aanleert, des te waarschijnlijker is het dat ze dit voor het leven zullen aanhouden.

Hier zijn 6 ideeën om jouw kinderen van de bank te krijgen en op hun voeten te zetten:

Maak er een gezinsactiviteit van.

Kinderen zijn misschien niet bereid om te sporten als ze het als een extra karwei zien. Maar als je je bij hen aansluit en sporten onderdeel maakt van quality time met het gezin, zal hun houding waarschijnlijk veranderen. Geef het goede voorbeeld: fiets samen, speel tikkertje of wandel samen.

Haal de tv uit hun kamer.

Het kan verleidelijk zijn voor kinderen om in bed te blijven en de hele dag door tekenfilms te kijken of videogames te spelen, vooral tijdens vakanties. Om de verleiding te verminderen, plaatst je de tv in de woonkamer en raad je aan enkele actieve videogames te spelen zodat ze er ook bij bewegen.

Organiseer actieve speelmomenten

Kinderen houden van het gezelschap en de energie van hun vriendjes, dus waarom niet een paar van hun vrienden uitnodigen om te schaatsen of te zwemmen? Bovendien moedigt het deel uitmaken van een gemeenschap en sterke sociale banden aan tot lichamelijke activiteit.

Laat je kind leiden.

Kinderen zijn eerder geneigd zich te binden aan iets dat in de eerste plaats hun idee was, dus laat je kind de activiteit kiezen die het gezin zal ondernemen. Of het nu een basketbalwedstrijd of een dansfeest is, probeer hen aan te moedigen om beslissingen te nemen.

Gebruik sporten als middel.

Lichamelijke activiteit hoeft niet altijd het uiteindelijke doel te zijn, het kan heel goed het middel zijn. Als je naar je oma of naar de film gaat, waarom zou je dan niet gaan fietsen of wandelen?

Koop stappentellers voor het gezin.

Kinderen vinden het leuk om dingen te meten, dus waarom niet een stappenteller kopen - een gadget dat telt hoeveel stappen je maakt - voor elk gezinslid en het aantal aan het einde van elke dag vergelijken? Een beetje gezonde concurrentie kan wonderen doen voor de motivatie van je kind.

Vergeet niet om deze activiteiten te combineren met goede en evenwichtige voeding. Je kan beginnen met het betrekken van je kinderen bij het maken van het ontbijt of diner. Bij het bespreken van obesitaspreventie bij kinderen moeten we ons richten op lichamelijke activiteit en gezonde voeding, maar ook op het zorgen dat kinderen zich gemotiveerd voelen in een ondersteunende omgeving.

Ben je net moeder geworden en wil je zelf ook weer in shape komen? Klik dan hier voor alle tips and tricks.

Gerelateerd

Alle artikelen
Neem je fitnessroutine mee op vakantie

Neem je fitnessroutine mee op vakantie

Auteur: Herbalife Nutrition

Handen omhoog als je ooit je sportspullen hebt ingepakt voor op vakantie en niet bent gaan sporten. Laten we eerlijk zijn: zelfs met de beste bedoelingen worden onze fitnessregimes aan de kant gezet zodra we onze vakantiebestemming hebben bereikt.

Lees meer

Fit blijven in de zomerperiode

Fit blijven in de zomerperiode

Auteur: Herbalife Nutrition

Er zijn meer dan 165.000 gezondheidsgerelateerde apps beschikbaar om ons te helpen alles te volgen, van dagelijkse stappen tot slaapuren, eten, humeur en nog veel meer. Met al die opties is het moeilijk om te weten wat te volgen en waarom. Voor velen van ons zijn apps erg waardevol voor het volgen van vorderingen op het gebied van gezondheids-, voedings- en fitnessdoelen en om ons gemotiveerd te houden. Voor anderen werkt een reguliere benadering net zo goed. Wat je aanpak ook is, hier is wat inspiratie voor wat je deze zomer kunt volgen.

Lees meer

3 tips om je aantal stappen te verhogen

3 tips om je aantal stappen te verhogen

Auteur: Samantha Clayton

Onderschat de kracht van lopen niet. Het toevoegen van extra loopmomenten aan je dag kan een positief effect hebben op je gezondheids- en fitnessdoelen en je aantal stappen. Wil je een leuke, effectieve en sociale activiteit die je helpt beweging aan je dagelijkse routine toe te voegen? Probeer elke dag 10.000 stappen te maken. Lees verder om erachter te komen hoe je meer stappen per dag zet.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x