Blijf fit tijdens de feestdagen

De meeste mensen zijn erg druk in december. We hebben extra verantwoordelijkheden, feestuitnodigingen en werkverplichtingen. In dit soort tijden worden workouts vaak als eerste uit het schema gehaald. Maar wat als ik je zou vertellen dat dit misschien wel de slechtste tijd is om minder naar de sportschool te gaan, en dat door lui te worden gedurende deze tijd van het jaar, je het nieuwe jaar kunt beginnen met overgewicht en een minder goede conditie?

Hier zijn drie belangrijke redenen waarom je moet blijven bewegen tijdens de feestdagen:

Gewichtstoename: Meer eten, in combinatie met minder sporten, is een ramp voor je taille. Het is onvermijdelijk dat je tijdens de feestdagen minder gezonde traktaties zult ontvangen; en we weten allemaal dat het consumeren van te veel calorieën tot gewichtstoename zal leiden. Het is niet ongewoon dat mensen tussen de 2 en 5 kilo aankomen tijdens de decembermaand en dan tijdens het nieuwe jaar worstelen om die kilo's kwijt te raken. Door actief te blijven, kan je je calorie-inname / calorieverbranding beter in balans houden. Lichaamsbeweging is nooit een compensatie voor slecht eten, maar tijdens de feestperiode kan je het beste blijven sporten of, beter nog, door meer te sporten kan je extra kilo’s vermijden. Je helpt hierdoor je calorieverbranding en je metabolisme onder controle te houden.

Stress: de feestelijke decembermaand kan een stressvolle periode zijn met reizen, drukke schema's, het bezoeken van familieleden en een verandering van je normale routine. Het is dus niet verrassend dat je stressniveau stijgt. Lichaamsbeweging is ideaal om stress te verminderen, want je lichaam maakt endorfine aan die je op natuurlijke wijze helpt om je goed te voelen. Dus als je je"stressverlichter" skipt tijdens een zeer stressvolle periode, zal je merken dat je je overweldigd voelt. Actief blijven in tijden van hoge stress in combinatie met proberen je routine zo consistent mogelijk te houden, is een geweldige manier om de winterblues weg te houden.

Je minder fit voelen: wanneer je stopt met trainen voor een langere periode, dan verminder je je fitheid, verlies je spiermassa en voelen je spieren strak en stijf aan. Als je het hele jaar je best hebt gedaan om je conditie op te bouwen, dan kan een paar weken niet sporten tijdens de feestperiode je conditie weer slechter maken. Wanneer je opnieuw begint, dan begin je vanaf het begin. Het is het beste om niet al je harde werk te verspillen en in plaats daarvan je lichaam tijdens de feestperiode in beweging te houden.

Af en toe rust in je trainingsroutine kan in feite goed zijn voor je lichaam, omdat je hierdoor kunt herstellen. Maar je moet niet je gehele routine stoppen tijdens de feestperiode, omdat de verhoogde calorie-inname in combinatie met gebrek aan beweging geen goede combinatie is.

Lees hier meer over hoe je je conditie opbouwt tijdens stressvolle periodes.

Gerelateerd

Alle artikelen
Houd je kinderen actief met deze zomerfitnessactiviteiten

Houd je kinderen actief met deze zomerfitnessactiviteiten

Auteur: Samantha Clayton

Er is een vraag waar veel ouders mee te maken hebben wanneer schoolvakanties komen: hoe houd ik mijn kinderen bezig? Het antwoord begint met het kiezen van de juiste fitnessactiviteiten en sporten voor hun leeftijd. Deze inspanning is de moeite waard, omdat lichaamsbeweging niet alleen je kinderen actief en gezond houdt, maar het kan ook voordelen hebben voor het terug naar school gaan, zoals een bijdrage aan hun prestaties in de klas. Hogere fysieke activiteitsniveaus zijn in verband gebracht met een verbeterde concentratie en geheugen bij studenten.

Lees meer

Efficiënte trainingen voor thuis: de voordelen van HIIT en crosstraining

Efficiënte trainingen voor thuis: de voordelen van HIIT en crosstraining

Auteur: Herbalife Nutrition

Fitnesstrends zijn altijd een hot topic: mensen willen weten wat de nieuwste trainingsprogramma’s zijn waarmee ze in shape kunnen komen. Op dit moment kunnen de leidende trends in de fitnesswereld worden onderverdeeld in twee hoofdgroepen: holistisch en functioneel.

Lees meer

Hoe atleten de angst voor sportprestaties kunnen overwinnen

Hoe atleten de angst voor sportprestaties kunnen overwinnen

Auteur: Herbalife Nutrition

Atleten concentreren zich op verschillende variabelen om ervoor te zorgen dat ze optimaal presteren: een voedzaam en gezond dieet volgen, regelmatig trainen, de juiste supplementen nemen en voldoende rust krijgen. Maar prestatie gaat niet alleen over een optimale fysieke conditie; psychologische factoren spelen ook een belangrijke rol. Wanneer je een wedstrijd, race of competitief evenement hebt, kan je last krijgen van angst voor sportprestaties. Het kan komen in de vorm van overmatige opwinding of nervositeit, wat de besluitvorming en prestaties kan verstoren.

Lees meer