Noten1

Zijn noten gezond om te eten?

Noten zijn gezonder dan vaak wordt gedacht. Doe jezelf een plezier door ongeveer 25 gram noten per dag te eten. Ze zijn niet alleen lekker, maar bevatten ook veel gunstige voedingsstoffen, zoals proteïnen, vezels, ijzer en onverzadigd vet. Neem de volgende keer dus eens wat noten in je yoghurt, doe ze door je salade of voeg wat pindakaas toe aan je overnight oats.

Noten2

Noten zijn rijk aan vezels, vetten, proteïnen, vitamines (vooral B1, B6 en E) en mineralen (vooral calcium, ijzer, magnesium en kalium) en zitten boordevol voedingsstoffen. Deze stoffen heeft je lijf hard nodig heeft om goed te functioneren. Vetten zijn belangrijk voor het energiebehoud en vezels dragen bij aan een goede spijsvertering. Proteïnen zijn goed voor de bouw en het herstel van je spieren. En wat niet kan ontbreken in een verantwoord dieet zijn natuurlijk de vitamines.

Eigenlijk zijn alle ongezouten noten goed voor je. Dus gebrand, ongebrand en geroosterd, zoals hazelnoten, paranoten, macadamianoten, walnoten, pistachenoten en pecannoten. Pinda's, cashewnoten en amandelenstaan niet in dit rijtje, maar worden nog vaak beschouwd als noten, omdat het van samenstelling en in gebruik heel erg lijkt op een noot.

Ongebrande noten zijn onbewerkt en bevatten alleen de eigen aanwezige voedingsstoffen. Walnoten en paranoten zijn noten die nooit gebrand worden aangeboden. Geroosterde noten zijn met droge lucht geroosterd. Hier komt geen olie aan te pas.

Gebrande noten zijn noten die in olie zijn gefrituurd. Doordat de noten op hoge temperatuur zijn gebrand, bevatten deze noten iets minder vitamines en mineralen dan de ongebrande variant. Dat maakt niet veel uit voor hun gezondheidswaarde. Omdat noten al veel gezonde onverzadigde vetten bevatten, nemen ze vrijwel geen olie meer op. Gebrande noten bevatten daarom ongeveer evenveel vet als ‘rauwe’ noten.

Ook notenpasta en pindakaas van 100% noten of 100% zijn verantwoorde soorten beleg. Een dikbesmeerde boterham telt zelfs mee als jouw dagelijkse handje noten. Kijk wel even op het etiket of er echt geen zout en suiker aan is toegevoegd.

Gerelateerd

Alle artikelen
Dit is hoe jij effectief spieren kan opbouwen met een verantwoord dieet én training

Dit is hoe jij effectief spieren kan opbouwen met een verantwoord dieet én training

Auteur: Susan Bowerman

Als je de meeste mensen zou vragen wat er nodig is om spieren op te bouwen, zouden ze waarschijnlijk zeggen dat je gewoon proteïne, proteïne en nog eens proteïne moet eten. Proteïne is zeker belangrijk. Je spieren zijn immers gemaakt van proteïne, en je lichaam heeft er voldoende van nodig in de voeding om de bouwstenen te hebben die het nodig heeft om spiermassa op te bouwen. Maar proteïne alleen is niet voldoende. Je moet ook aandacht besteden aan de rest van je dieet en trainingsroutine.

Lees meer

Waarom je koolhydraten nodig hebt als je veel traint

Waarom je koolhydraten nodig hebt als je veel traint

Auteur: Susan Bowerman

Koolhydraten zijn de belangrijkste bron van brandstof in het dieet van een sporter; er bestaat echter een algemene misvatting dat alle koolhydraten slecht zijn. In feite zijn er veel soorten gezonde koolhydraten die in ieders dagelijkse voeding zouden moeten worden opgenomen.

Lees meer

Toegang tot voeding is de fundering van een gezond dieet

Toegang tot voeding is de fundering van een gezond dieet

Auteur: Kent Bradley

Onze voedingsveiligheid wordt wereldwijd bedreigd door een afnemende toegang tot voedingsrijke voeding. Na een decennium lang gestaag te zijn gedaald, neemt de honger in de wereld toe en treft het 9,9 procent van de mensen wereldwijd. Van 2019 tot 2020 is het aantal ondervoede mensen met maar liefst 161 miljoen toegenomen, een crisis die grotendeels te wijten is aan conflicten, klimaatverandering en de COVID-19-pandemie.

Lees meer