Slapen 1

Wat is de beste positie om in te slapen?

Op je rug, buik, zijkant of in een foetushouding? In dit blog ontcijferen we de verschillende posities om in slaap te vallen en een goede slaapkwaliteit te hebben. Als het gaat om in slaap vallen, heeft iedereen zijn eigen voorkeur qua houding. Het is belangrijk om te weten wat de consequenties zijn van de verschillende houdingen: wat zijn de voor- en nadelen van de houdingen? Hoe kan je goed slapen? Hoe vind je de juiste positie?

Slaapkamer

Op je rug slapen

Op je rug slapen staat bekend als de ideale houding. Dit is waar, zolang je maar let op je lichaamstype en het matras. Iemand die licht gebogen is en op zijn rug slaapt, moet zijn nek met meerdere kussens ondersteunen. Een te hard matras kan spierpijn veroorzaken doordat de spieren worden samengedrukt.

Op je rug slapen: voordelen

  • Vermindert de kans op pijn in nek en rug.
  • Beperkt brandend maagzuur.
  • Minimaliseert rimpels in het gezicht (geen “verkreukeld” gezicht na een nacht slapen op een kussen).

Op je rug slapen: nadelen

  • Risico op snurken.
  • Niet aanbevolen voor mensen met slaapapneu (niet ademen tijdens de slaap).

Uiteindelijk is op je rug slapen een goede houding, zolang je geen te hard matras hebt en let op je lichaamsbouw. Kies voor een gewatteerd kussen dat het hoofd ondersteunt.

Op je buik slapen

Een favoriete houding van sommigen, maar op je buik slapen heeft veel beperkingen.

Op je buik slapen: voordelen

  • Geen voordelen.

Op je buik slapen: nadelen

  • Druk op spieren en gewrichten.
  • Risico op pijn, spanning en gevoelloosheid (nek, etc.).
  • Ademhalingsmoeilijkheden (spanning op de spieren die het slikken mogelijk maakt en druk op de ribbenkast).
  • Rugpijn (vooral onderrug), door de holle rug, waarbij de wervels niet meer uitgelijnd zijn.

Kortom, buikligging wordt niet aanbevolen. Ben je een buikslaper en kun je niet zonder deze houding, kies dan voor een stevig matras en een plat kussen.

Op je zij slapen: de beste positie om te slapen?

Slapen op de zij kan goed aanvoelen. Maar misschien minder voor je lichaam.

Op je zij slapen: voordelen

  • Beperkt snurken en brandend maagzuur.
  • Bevordert de bloedcirculatie aan de linkerkant.
  • Optimale houding voor zwangere vrouwen die moeten vermijden om op hun rechterzij te slapen.

Op je zij slapen: nadelen

  • Minder goed voor het gezicht.
  • Risico op schouder- en heuppijn bij langdurige houding, omdat het gewicht aan één kant is geconcentreerd.
  • Risico op gevoelloosheid in de armen (bloedvaten en zenuwen worden samengedrukt bij het slapen met de armen hoger dan de schouders).

Om goed op je zij te slapen, plaats je een kussen tussen de knieën om het dijbeen en de as van het bekken op één lijn te brengen.

Slaap in foetushouding

De foetushouding is een van de meest voorkomende houdingen van slapers.

Slapen in foetushouding: voordelen

  • Positie gewaardeerd door zwangere vrouwen en mensen die snurken.
  • Mensen met rugpijn kunnen zo de pijn verminderen.

Slapen in foetushouding: nadelen

  • Ademhalingsmoeilijkheden tijdens het slapen, omdat de ribbenkast geen ruimte heeft om te openen (de wervelkolom is te rond).

Als je voor deze houding kiest, buig dan een van je benen en strek de andere: je bekken zal je dankbaar zijn.

Benieuwd naar de link tussen voeding, slaap en lichaamsgewicht? Klik dan hier voor meer informatie.


Gerelateerd

Alle artikelen
Herbalife Nutrition is official nutrition partner van de KBVB en wordt main partner van de Red Flames en eDevils

Herbalife Nutrition is official nutrition partner van de KBVB en wordt main partner van de Red Flames en eDevils

Auteur: Herbalife Nutrition

We zijn voor de komende vier jaar opnieuw de officiële leverancier van voedingsproducten van de KBVB.

Lees meer

4 gezondheidsvoordelen van wandelen en lichaamsbeweging in de buitenlucht

4 gezondheidsvoordelen van wandelen en lichaamsbeweging in de buitenlucht

Auteur: David Heber

Thuiswerken is voor velen de norm geworden, en sociale media, e-mail en huishoudelijke taken kunnen ons meer gestrest maken. Veel mensen voelen zich meer geïsoleerd. Als we ons losmaken van technologie en weer contact maken met de natuur, kunnen we onze hersenen weer opladen. Wandelen is een geweldige manier om frisse lucht te krijgen, vooral als je in stedelijke gebieden woont. Verschillende studies tonen aan dat wandelen voordelen biedt voor de algemene gezondheid.

Lees meer

6 tips voor een kwalitatieve nachtrust

6 tips voor een kwalitatieve nachtrust

Auteur: David Heber

Het afgelopen jaar heeft onze normale routines behoorlijk verstoord en voor vele mensen is ook het slaappatroon in het gedrang gekomen. Het belang van voldoende slaap van goede kwaliteit is echter cruciaal voor de algemene gezondheid en het welzijn. Nu oude routines weer langzaamaan opgepakt kunnen worden, is het dus belangrijk om de volgende 6 tips toe te passen.

Lees meer