Wat te doen tegen Lentemoeheid

Tijdens de winter leven we vaak ongezonder; we eten meer en zwaarder en bewegen minder. Zo slaat ons lichaam alle toxische stoffen langzaam op. Zodra de eerste zonnestralen dan doorkomen willen we naar buiten, of aan de slag met de lenteschoonmaak en het omspitten van de tuin. Echter zijn we na een half uurtje alweer uitgeblust en voelen we ons lusteloos en prikkelbaar. Herkenbaar? Dit is een klassiek geval van lentemoeheid.

Voorjaarsmoeheid ontstaat door een gebrek aan goede voedingsstoffen en beweging in de buitenlucht. Het is dus een gevolg van de koude lange winter. Niks om je druk over te maken, het gaat vanzelf weer over, als je maar naar je lichaam luistert. Voel je je moe, rust dan even uit en stel haalbare doelen. Het is niet nodig om als een wervelwind door je huis te gaan met die poetsdoek, of om direct naar de eerstvolgende stad op 30km afstand te fietsen omdat “het zulk lekker weer is”. Je lichaam moet weer uit zijn winterslaap-stand komen en je voelt je het beste als je het tempo langzaam opvoert.

Dagelijks minimaal een half uurtje beweging is aan te raden, zo heractiveer je de bloedcirculatie. Bouw je mate van inspanning rustig op. Wandelen op een flink tempo doet ook al heel veel. In de pauze van je werk kun je dit doen. Of ga hardlopend naar thuis achter de kinderwagen als je je kind ‘s avonds van de opvang haalt.

Langzaam wennen aan het zonlicht is een goede manier om een dipje tegen te gaan. Elke dag even in de zon zijn, helpt je huid vitamine D aan te maken. De Herbalife Nutrition Formula 1 Shake bevat 40% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D. Dus als je lekker buiten in de zon van je shake geniet, kom je op een dag gemakkelijk aan je 100%.

Lentemoeheid kan er ook voor zorgen dat je meer trek hebt in zoete dingen. Koekjes en taart bevatten niet alleen te veel vetten, ze zorgen door de suikers ook voor een korte energiepiek, om daarna weer ver te dalen. Slimmer is het om een tussendoortje te kiezen met veel eiwitten en langzame koolhydraten, zodat je langer een verzadigd gevoel hebt en toch jezelf niet vol hoeft te stoppen met verkeerde vetten en snelle suikers. Snoepgroenten, een proteïnereep of sojaboontjes van Herbalife Nutrition kunnen je precies geven wat je nodig hebt.

Ook vitaminen en mineralen kunnen je een stuk beter doen voelen. Met de komst van de lente zijn verse producten van eigen bodem weer meer aanwezig en die zitten vol met vitaminen en mineralen. Sommige mensen beginnen de lente met een tekort aan B-vitaminen, wat kan leiden tot vermoeidheid. Vitamine B vind je ook in volkoren producten, kaas en melkproducten. Verder is Cell Activator van Herbalife Nutrition een heel goede bron van vitamine-B. Dit product kan je helpen energie uit voeding snel om te zetten in energie voor het lichaam.

Om je alertheid weer op te krikken, kun je ook LiftOff gebruiken, een bruisende drank met cafeïne uit guarana. Dat is een struik uit Zuid-Amerika waarvan de vruchten alertheid ondersteunen en vermoeidheid helpen verminderen. LiftOff bevat slechts 9 calorieën, waar je een kan vol van kan maken als dorstlesser gedurende de dag.

Zo ben je al snel weer topfit en op jouw ultieme Level 10!

Gerelateerd

Alle artikelen
Wat zijn functionele theeën en waarom zou je ze drinken?

Wat zijn functionele theeën en waarom zou je ze drinken?

Auteur: Susan Bowerman

Het drinken en serveren van thee is een dagelijkse praktijk voor mensen over de hele wereld. Het nuttigen ervan kent vele ceremonies en tradities. De voordelen van het drinken van thee gaan verder dan de kunst van het bereiden en het opsnuiven van het aroma. Groene, zwarte en kruidenthee bevatten fytonutriënten, dit zijn verbindingen die planten niet alleen hun kleur, smaak en aroma geven, maar ook goed kunnen zijn voor de menselijke gezondheid. Sommige theefabrikanten voegen zelfs vitaminen en functionele kruiden toe aan thee die al goed voor je is. Beschouw ze als een andere soort functionele thee. Van groene thee met een vleugje fruit tot "energie"- en "bedtijd"-melanges, er zijn tientallen soorten functionele theeën om uit te kiezen. Hier zijn een paar bewezen functionele theeën om in je kast te hebben.

Lees meer

Alles wat je moet weten over zonnebrandcrème

Alles wat je moet weten over zonnebrandcrème

Auteur: Laura Chacon-Garbato

We horen vaak over het belang van zonnebrandcrème, bijvoorbeeld dat als we ons niet tegen de zon beschermen, we kunnen verbranden, tekenen van vroegtijdige veroudering kunnen krijgen en natuurlijk het risico lopen een huidziekte. Maar hoeveel en hoe vaak moeten we zonnebrandcrème gebruiken? Deze gids zal je helpen de basisprincipes van SPF en UV-straling te begrijpen. Bovendien zullen we ook andere veelgestelde vragen en mythes bespreken in verband met zonnebescherming.

Lees meer

Het verschil tussen probiotica en prebiotica

Het verschil tussen probiotica en prebiotica

Auteur: Susan Bowerman

Je zou kunnen denken dat je spijsvertering alleen dient om je te helpen bij het verwerken van de voedingsstoffen in je voedsel, maar het doet veel meer dan dat. In feite wordt je maagdarmkanaal het 'tweede brein' genoemd, dit is een complex systeem dat allerlei soorten informatie van en naar je 'eerste' brein verzendt en ontvangt. De "hersenen" in je darmen hebben een verscheidenheid aan receptoren die informatie verzamelen over aandoeningen in jouw spijsverteringskanaal. Het stuurt vervolgens signalen naar je 'eerste' brein, die die informatie gebruikt om de spijsvertering te regelen.

Lees meer