Positive self-talk: jouw geheime wapen voor fitnessdoelen

De feestdagen kunnen een van de mooiste momenten van het jaar zijn, maar ze kunnen voor sommigen ook erg verontrustend zijn. Nee, niet door het missen van cadeautjes die geleverd worden of verplichte familiebezoekjes, maar om het gewicht na Kerstmis. Of je je nu zorgen maakt over een terugval na al je harde werk in het afgelopen jaar met evenwichtig eten en regelmatige lichaamsbeweging, of bang bent om jezelf te verliezen in al dat lekkere eten tijdens de vakantieperiode, er is altijd hulp. En het komt in een misschien wat onverwachte vorm, namelijk positive self-talk; dat wat we onszelf vertellen.

De wetenschap van het handhaven van ons gewicht is vooral gericht op het opnieuw formuleren van ons eetgedrag, zoals het maken van goede voedingskeuzes en uitzoeken wat overeten veroorzaakt (1). Het kan ook betekenen dat we moeten leren om ‘vriendelijker tegen onszelf te praten', maar er is nog een andere wending aan deze psychologie dat positive self-talk een stap verder brengt. En dat is te gelóven dat jij hebt wat nodig is om jouw fitnessdoelen te bereiken. Deze denkwijze gaat als volgt: wat we onszelf ook over onszelf vertellen, we hebben de neiging om deze rol te spelen. Dus door jezelf voor te stellen als een persoon met een gezonde en actieve levensstijl, is de kans groter dat je hierdoor beter gaat eten, meer gaat bewegen en overschakelt naar een positiever zelfbeeld (2, 3, 4).

Natuurlijk zullen alleen positive self-talk en (verhoogd) zelfvertrouwen er niet voor zorgen dat jij jouw fitness- of gewichtsdoelen bereikt, maar het kan wel een belangrijk stukje van de puzzel zijn. Dus hoewel wat je doet belangrijk is, is het ook van belang hoe je over jezelf denkt. Onthoud deze feestdagen dat het om zoveel meer gaat dan alleen het aantal calorieën dat je hebt gegeten tijdens de kerstlunch of hoeveel (of hoe weinig) stappen je hebt gezet. Het gaat erom dat je jezelf motiverend toespreekt en je eigen cheerleader en verantwoordingscoach in één moet zijn. Met deze aanpak is het mogelijk om van de vakantie te genieten, een balans te vinden tussen lekkernijen en een gezonde levensstijl, maar vooral om het komende jaar met een geweldige mindset te beginnen.

Probeer deze voorbeelden van positive self-talk uit, gebaseerd op enkele veelvoorkomende scenario’s in de rust van de kerstvakantie:

Workout gemist? In plaats van "Ik ben lui", zegt positive self-talk: "Ik maak er een rustdag van en gebruik de tijd om een geweldige training voor morgen te plannen."

Toegegeven aan dat heerlijke tweede pasteitje? In plaats van "Ik heb het al verprutst, dus ik kan net zo goed de rest van de dag ook verprutsen", zegt positive self-talk: "Het is niet het einde van de wereld - ik geniet hiervan en beloof mezelf om hierna bewuster te gaan eten."

Gewichtstoename bij de laatste weging? In plaats van 'Ik geef het op. Ik zal nooit mijn streefgewicht bereiken, dus waarom zou ik me druk maken?", zegt positive self-talk: "Oké, ik zal mezelf een nieuw minidoel stellen voor de komende weken en een aantal betere keuzes maken, zodat ik het haal."

Onthoud dat positive self-talk betekent dat je jezelf niet tegenwerkt als je een keer uitglijdt. Gebruik in plaats daarvan je innerlijke stem om je eraan te herinneren dat het feit dat je uitgleed, niet betekent dat je moet vallen. Op naar een gelukkig, positief en gezond eindejaar!

  1. Onthoud dat positive self-talk betekent dat je jezelf niet tegenwerkt als je een keer uitglijdt. Gebruik in plaats daarvan je innerlijke stem om je eraan te herinneren dat het feit dat je uitgleed, niet betekent dat je moet vallen. Op naar een gelukkig, positief en gezond eindejaar! Castelnuovo, G., et al., Cognitive behavioral therapy to aid weight loss in obese patients: current perspectives. Psychol Res Behav Manag, 2017. 10: p. 165-173.
  2. Varkevisser, R.D.M., et al., Determinants of weight loss maintenance: a systematic review. Obes Rev, 2019. 20(2): p. 171-211.
  3. Sheeran, P., et al., The impact of changing attitudes, norms, and self-efficacy on health-related intentions and behavior: A meta-analysis. Health Psychol, 2016. 35(11): p. 1178-1188.
  4. Teixeira, P.J., et al., Successful behavior change in obesity interventions in adults: a systematic review of self-regulation mediators. BMC Med, 2015. 13: p. 84.

Gerelateerd

Alle artikelen
Waarom menselijke verbinding de sleutel is tot een optimaal welzijn

Waarom menselijke verbinding de sleutel is tot een optimaal welzijn

Auteur: Kent Bradley

Als mens zijn we gemaakt voor sociale verbondenheid, maar veel factoren, zoals stress en moeilijke situaties, kunnen ervoor zorgen dat we ons geïsoleerd voelen. Afgesneden zijn van anderen kan leiden tot minder energie, minder effectiviteit omdat we steeds meer alleen op onszelf vertrouwen, en nog meer stress. Dit kan ook betekenen dat je de doelen die je hebt gesteld hebt of de levensstijl die je zou willen leiden, niet kunt handhaven. Het voelt soms simpelweg te overweldigend. Een begeleidende hand van een ervaren persoon kan dan uitkomst bieden. Het enige wat je wel zelf moet doen is deze persoon opzoeken.

Lees meer

De stressreactie: Wat is het en hoe kun je het tegengaan?

De stressreactie: Wat is het en hoe kun je het tegengaan?

Auteur: Herbalife Nutrition

Door Dr. Kent Bradley, Chief Health and Nutrition Officer, Herbalife Nutrition. Wist je dat ons lichaam geen onderscheid maakt tussen stressbronnen - het reageert gewoonweg op de stress. Dus, of deze stress nu voortkomt uit een feitelijke gebeurtenis - zoals een auto die je bijna raakt - of gewoon een gedachte; 'ik vraag me af of ik ooit door een auto zal worden aangereden', het lichaam kan op een vergelijkbare manier reageren. In deze tijden waarin er zoveel onzekerheid is, kan stress een enorme impact hebben op ons lichaam.

Lees meer

Het belang van mindfullness bij stressbeheersing

Het belang van mindfullness bij stressbeheersing

Auteur: Herbalife Nutrition

Een nieuwe studie(1) toont aan dat depressie en stress, als dit niet kan worden beheerst, een negatief effect kan hebben op de stofwisseling en zelfs de effecten van gezonde voedingskeuzes teniet kunnen doen. Zeker nu we allemaal gedwongen binnen zitten en veel verschillende ballen in de lucht moeten houden is dit enorm belangrijk. Het is dus de moeite waard om je in mindfulness te verdiepen en het ‘zweverige’ vooroordeel los te laten.

Lees meer