Van de bank af en het veld op: onze kinderen laten bewegen

Een van de meest positieve aspecten van lichaamsbeweging - naast gezondheidsvoordelen - is dat het echt leuk kan zijn. Elk kind dat zomermiddagen buitenshuis doorbrengt, met een bal speelt, schaatst of fietst, kan dit bevestigen. Auto's, technologie en entertainment hebben echter drastisch onze lichaamsbeweging veranderd.

We bevinden ons op een punt waarop het normaal is om overdag niet te bewegen. We hebben een zittende levensstijl genormaliseerd en lopen dus het risico beslissingen te nemen die niet goed zijn voor het menselijk lichaam.

En als het gaat om kinderen en sporten, dan wordt het beeld niet beter. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zijn er 41 miljoen baby's en jonge kinderen met overgewicht of obesitas. Als de huidige trends doorzetten, zal dat aantal toenemen tot 70 miljoen in 2025.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat kinderen een gezondere levensstijl gaan leiden? Hoe jonger je kinderen lichamelijke activiteit en goede voedingsgewoonten aanleert, des te waarschijnlijker is het dat ze dit voor het leven zullen aanhouden.

Hier zijn 6 ideeën om jouw kinderen van de bank te krijgen en op hun voeten te zetten:

Maak er een gezinsactiviteit van.

Kinderen zijn misschien niet bereid om te sporten als ze het als een extra karwei zien. Maar als je je bij hen aansluit en sporten onderdeel maakt van quality time met het gezin, zal hun houding waarschijnlijk veranderen. Geef het goede voorbeeld: fiets samen, speel tikkertje of wandel samen.

Haal de tv uit hun kamer.

Het kan verleidelijk zijn voor kinderen om in bed te blijven en de hele dag door tekenfilms te kijken of videogames te spelen, vooral tijdens vakanties. Om de verleiding te verminderen, plaatst je de tv in de woonkamer en raad je aan enkele actieve videogames te spelen zodat ze er ook bij bewegen.

Organiseer actieve speelmomenten

Kinderen houden van het gezelschap en de energie van hun vriendjes, dus waarom niet een paar van hun vrienden uitnodigen om te schaatsen of te zwemmen? Bovendien moedigt het deel uitmaken van een gemeenschap en sterke sociale banden aan tot lichamelijke activiteit.

Laat je kind leiden.

Kinderen zijn eerder geneigd zich te binden aan iets dat in de eerste plaats hun idee was, dus laat je kind de activiteit kiezen die het gezin zal ondernemen. Of het nu een basketbalwedstrijd of een dansfeest is, probeer hen aan te moedigen om beslissingen te nemen.

Gebruik sporten als middel.

Lichamelijke activiteit hoeft niet altijd het uiteindelijke doel te zijn, het kan heel goed het middel zijn. Als je naar je oma of naar de film gaat, waarom zou je dan niet gaan fietsen of wandelen?

Koop stappentellers voor het gezin.

Kinderen vinden het leuk om dingen te meten, dus waarom niet een stappenteller kopen - een gadget dat telt hoeveel stappen je maakt - voor elk gezinslid en het aantal aan het einde van elke dag vergelijken? Een beetje gezonde concurrentie kan wonderen doen voor de motivatie van je kind.

Vergeet niet om deze activiteiten te combineren met goede en evenwichtige voeding. Je kan beginnen met het betrekken van je kinderen bij het maken van het ontbijt of diner. Bij het bespreken van obesitaspreventie bij kinderen moeten we ons richten op lichamelijke activiteit en gezonde voeding, maar ook op het zorgen dat kinderen zich gemotiveerd voelen in een ondersteunende omgeving.

Ben je net moeder geworden en wil je zelf ook weer in shape komen? Klik dan hier voor alle tips and tricks.

Gerelateerd

Alle artikelen
Houd je kinderen actief met deze zomerfitnessactiviteiten

Houd je kinderen actief met deze zomerfitnessactiviteiten

Auteur: Samantha Clayton

Er is een vraag waar veel ouders mee te maken hebben wanneer schoolvakanties komen: hoe houd ik mijn kinderen bezig? Het antwoord begint met het kiezen van de juiste fitnessactiviteiten en sporten voor hun leeftijd. Deze inspanning is de moeite waard, omdat lichaamsbeweging niet alleen je kinderen actief en gezond houdt, maar het kan ook voordelen hebben voor het terug naar school gaan, zoals een bijdrage aan hun prestaties in de klas. Hogere fysieke activiteitsniveaus zijn in verband gebracht met een verbeterde concentratie en geheugen bij studenten.

Lees meer

Efficiënte trainingen voor thuis: de voordelen van HIIT en crosstraining

Efficiënte trainingen voor thuis: de voordelen van HIIT en crosstraining

Auteur: Herbalife Nutrition

Fitnesstrends zijn altijd een hot topic: mensen willen weten wat de nieuwste trainingsprogramma’s zijn waarmee ze in shape kunnen komen. Op dit moment kunnen de leidende trends in de fitnesswereld worden onderverdeeld in twee hoofdgroepen: holistisch en functioneel.

Lees meer

Hoe atleten de angst voor sportprestaties kunnen overwinnen

Hoe atleten de angst voor sportprestaties kunnen overwinnen

Auteur: Herbalife Nutrition

Atleten concentreren zich op verschillende variabelen om ervoor te zorgen dat ze optimaal presteren: een voedzaam en gezond dieet volgen, regelmatig trainen, de juiste supplementen nemen en voldoende rust krijgen. Maar prestatie gaat niet alleen over een optimale fysieke conditie; psychologische factoren spelen ook een belangrijke rol. Wanneer je een wedstrijd, race of competitief evenement hebt, kan je last krijgen van angst voor sportprestaties. Het kan komen in de vorm van overmatige opwinding of nervositeit, wat de besluitvorming en prestaties kan verstoren.

Lees meer