Van de bank af en het veld op: onze kinderen laten bewegen

Een van de meest positieve aspecten van lichaamsbeweging - naast gezondheidsvoordelen - is dat het echt leuk kan zijn. Elk kind dat zomermiddagen buitenshuis doorbrengt, met een bal speelt, schaatst of fietst, kan dit bevestigen. Auto's, technologie en entertainment hebben echter drastisch onze lichaamsbeweging veranderd.

We bevinden ons op een punt waarop het normaal is om overdag niet te bewegen. We hebben een zittende levensstijl genormaliseerd en lopen dus het risico beslissingen te nemen die niet goed zijn voor het menselijk lichaam.

En als het gaat om kinderen en sporten, dan wordt het beeld niet beter. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zijn er 41 miljoen baby's en jonge kinderen met overgewicht of obesitas. Als de huidige trends doorzetten, zal dat aantal toenemen tot 70 miljoen in 2025.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat kinderen een gezondere levensstijl gaan leiden? Hoe jonger je kinderen lichamelijke activiteit en goede voedingsgewoonten aanleert, des te waarschijnlijker is het dat ze dit voor het leven zullen aanhouden.

Hier zijn 6 ideeën om jouw kinderen van de bank te krijgen en op hun voeten te zetten:

Maak er een gezinsactiviteit van.

Kinderen zijn misschien niet bereid om te sporten als ze het als een extra karwei zien. Maar als je je bij hen aansluit en sporten onderdeel maakt van quality time met het gezin, zal hun houding waarschijnlijk veranderen. Geef het goede voorbeeld: fiets samen, speel tikkertje of wandel samen.

Haal de tv uit hun kamer.

Het kan verleidelijk zijn voor kinderen om in bed te blijven en de hele dag door tekenfilms te kijken of videogames te spelen, vooral tijdens vakanties. Om de verleiding te verminderen, plaatst je de tv in de woonkamer en raad je aan enkele actieve videogames te spelen zodat ze er ook bij bewegen.

Organiseer actieve speelmomenten

Kinderen houden van het gezelschap en de energie van hun vriendjes, dus waarom niet een paar van hun vrienden uitnodigen om te schaatsen of te zwemmen? Bovendien moedigt het deel uitmaken van een gemeenschap en sterke sociale banden aan tot lichamelijke activiteit.

Laat je kind leiden.

Kinderen zijn eerder geneigd zich te binden aan iets dat in de eerste plaats hun idee was, dus laat je kind de activiteit kiezen die het gezin zal ondernemen. Of het nu een basketbalwedstrijd of een dansfeest is, probeer hen aan te moedigen om beslissingen te nemen.

Gebruik sporten als middel.

Lichamelijke activiteit hoeft niet altijd het uiteindelijke doel te zijn, het kan heel goed het middel zijn. Als je naar je oma of naar de film gaat, waarom zou je dan niet gaan fietsen of wandelen?

Koop stappentellers voor het gezin.

Kinderen vinden het leuk om dingen te meten, dus waarom niet een stappenteller kopen - een gadget dat telt hoeveel stappen je maakt - voor elk gezinslid en het aantal aan het einde van elke dag vergelijken? Een beetje gezonde concurrentie kan wonderen doen voor de motivatie van je kind.

Vergeet niet om deze activiteiten te combineren met goede en evenwichtige voeding. Je kan beginnen met het betrekken van je kinderen bij het maken van het ontbijt of diner. Bij het bespreken van obesitaspreventie bij kinderen moeten we ons richten op lichamelijke activiteit en gezonde voeding, maar ook op het zorgen dat kinderen zich gemotiveerd voelen in een ondersteunende omgeving.

Ben je net moeder geworden en wil je zelf ook weer in shape komen? Klik dan hier voor alle tips and tricks.

Gerelateerd

Alle artikelen
Slank blijven met zwaartekracht en timing

Slank blijven met zwaartekracht en timing

Auteur: Samantha Clayton

Denk je dat je fitnessapparatuur nodig hebt om in topconditie te komen? Heb je je training uitgesteld, omdat het moeilijk was om aan fitnessapparatuur in winkels of online te komen? Als je jezelf hierin herkent, dan heb ik goed nieuws voor je, je eigen lichaam is eigenlijk het beste fitnessapparaat dat je hebt. Het gaat overal met je mee, je hebt geen ingewikkelde set-ups en daarom is er nooit een excuus om je dag niet sportief te starten.

Lees meer

Hardlopen: 8 Tips om te starten

Hardlopen: 8 Tips om te starten

Auteur: Herbalife Nutrition

Terwijl sommigen van ons nog steeds vooral thuiswerken, is het makkelijk om het gevoel te krijgen dat we voor altijd binnenshuis opgesloten zitten. We hebben nu vaak wat tijd over en dit kunnen we goed benutten door nieuwe dingen uit te proberen. Wat goed zou zijn is een goede gewoonte op te pakken, zoals regelmatige lichaamsbeweging (vooral cardiotraining). Cardio is belangrijk, dus laten we het hebben over een van de gemakkelijkste manieren om een effectieve cardiotraining aan je fitnessroutine toe te voegen: hardlopen. Hier volgen enkele eenvoudige tips om je op weg te helpen voor het bereiken van je gewenste hardloopdoel.

Lees meer

Hoe je fitness in je thuiswerkplanning krijgt

Hoe je fitness in je thuiswerkplanning krijgt

Auteur: Samantha Clayton

Nu veel regeringen het beleid 'veiliger thuis' toepassen, inclusief voorzieningen voor thuiswerken, is het begrijpelijk dat de verstoringen in onze dagelijkse routines stress of angst kunnen veroorzaken. Voor velen is thuiswerken een nieuwe ervaring, en misschien merk je dat je essentiële tijd mist die je zou moeten nemen voor je welzijn. Daarom is het belangrijk om creatieve manieren te vinden om de hele dag door te blijven bewegen, terwijl je vanuit huis werkt.

Lees meer